Artiesten ontvluchten ‘verdacht’ Zaantheater: noodkreet van directeur

Foto: Google Street View

Artiesten ontvluchten het Zaantheater en zoeken hun heil elders nu onze veiligheidsregio weigert om, zoals bijna overal elders wel gebeurt, grote culturele instellingen van regionaal belang permissie te geven om meer dan 30 gasten te ontvangen. ‘Ik kan het mijn publiek niet uitleggen,’ schrijft directeur Angelique Finkers aan Jan Hamming in diens hoedanigheid als voorzitter van de veiligheidsregio.

Nagenoeg alle schouwburgen met een zaalcapaciteit vanaf 550 stoelen hebben een ontheffing gekregen van hun veiligheidsregio, aldus de noodkreet van de Zaanse theaterdirecteur. Alleen de theaters in de regio Brabant Noord kregen er evenmin eentje. Maar impresario’s willen de zekerheid dat hun artiesten ergens kunnen spelen, omdat ze anders in een andere veiligheidsregio hun voorstellingen willen aanbieden. ‘Onze programmering na 20 oktober staat hiermee meteen weer op losse schroeven. Een praktijkvoorbeeld: zo is Henry van Loon bij ons geannuleerd (twee voorstellingen) om vervolgens op onze oorspronkelijke data de voorstellingen alsnog in Schouwburg Het Park in Hoorn te spelen,’ schrijft Finkers.

Imagoschade

Het ondermijnt volgens haar ook de positie van het Zaantheater binnen de sector. ‘De kaartverkoop is direct volledig stilgevallen. Onze bezoekers, die we net weer een beetje over de drempel hebben weten te krijgen, hebben geen vertrouwen meer in een bezoek aan het Zaantheater en wijken nu uit naar andere schouwburgen in de regio. Daarnaast leeft het beeld dat het Zaantheater niet van regionaal belang is en/of dat er een verwijtbare reden is dat wij geen permissie hebben gekregen,’ – dus dat het wat corona betreft niet pluis zou zijn in het Zaantheater. Van dat laatste is echter geen sprake.

Heroverweging gevraagd

Finkers vraagt ‘op zeer korte termijn’ alsnog een ontheffing van de maximering van het aantal bezoekers op 30 en een uitspraak van de Veiligheidsregio Zaanstreek – Waterland dat deze ‘zich zeer bewust is van de uitermate consciëntieuze werkwijze van het Zaantheater, om daarmee de negatieve beeldvorming die is ontstaan te ontkrachten’. ‘Hoe sneller deze toezegging komt, hoe eerder wij kunnen werken aan: het herstellen van het vertrouwen van de bezoeker; de kaartverkoop stimuleren; het herstellen van het vertrouwen van artiesten en hun managementbureaus, het opheffen van de oneerlijke concurrentiepositie waar wij ons momenteel in bevinden; het veilig stellen van onze programmering vanaf 20 oktober en het beperken van de schade die daar weer uit voortvloeit en het verminderen van de werkstress voor onze medewerkers.’

Geen theaterbesmettingen

Als theaters een bron van besmetting blijken te zijn, dan moet er meteen gehandeld worden vindt ook Finkers. Maar geen enkel theater is tot op heden een besmettingshaard gebleken, noch voor bezoekers noch voor de medewerkers. ‘In hoeverre sluiting van het Zaantheater bij zal dragen aan de inperking van de verspreiding van het virus is dan ook uitermate ongewis. Mijn verzoek behelst niet het aangaan van onveilige situaties. Ik pleit echter wel voor erkenning van onze status als regionale schouwburg met de mogelijkheid publieksstromen zeer coronaproof te kunnen ontvangen,’ aldus haar pleidooi.

Begrip bij collega’s

‘Tot slot wil ik benadrukken dat niet alleen de financiële gevolgen maar ook de belastbaarheid van de Zaankanters zwaar onder druk komt te staan indien er geen uitlaatklep meer is. Het loskoppelen van een veiligheidsoordeel met betrekking tot het Zaantheater versus overige culturele instellingen in de Zaanstreek kan ook niet onoverkomelijk zijn. Onze culturele partners spreken uit dat zij begrijpen zelf geen permissie te krijgen, maar zien het Zaantheater als reële uitzondering,’ licht Finkers het gevoelen in cultureel Zaanstad nog toe. De Zaanse gemeenteraad behandelt morgen een motie van de POV en PVV die hetzelfde beoogt als Finkers voor ogen staat.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen