Einde aan blauwe zones ten faveure van meer BOA’s in Poelenburg – Peldersveld

Foto: Google Street View

Bij Democratisch Zaanstad gaan de handen er niet voor op elkaar: het afschaffen van de blauwe zones in Krommenie, Wormerveer, Zaandijk en op de Zuiddijk in Zaandam om geld bijeen te sprokkelen voor de uitbreiding van de handhavingscapaciteit in Poelenburg en Peldersveld.

 

 

 

Langs de blauw gekleurde banden mag met een parkeerschijf maximaal twee uur gratis geparkeerd worden in de winkelgebieden van de dorpen en de Zaandamse straat. Maar daar moet in 2022 een einde aan komen, zo is uit het ontwerp van de begroting op te maken. In het kader van Pact Poelenburg wordt een integraal team ingezet dat zich bezig gaat houden met woonfraude, controles op autohandel, ongebruikelijk autobezit, asociaal parkeergedrag en alle eventuele bijvangst. Het team wordt echter breder ingezet, namelijk ook Zaandam Zuid.

‘BOA’s zijn belangrijk voor de rust en veiligheid in de wijk. Ze signaleren en kunnen snel tot actie over gaan. Daarom is er voor gekozen om in Poelenburg / Peldersveld extra BOA’s in te zetten (voor een bedrag van 100.000 euro). De dekking hiervoor wordt gevonden door de blauwe zones om te zetten in betaald parkeren, waarbij de eerste twee uur het tarief minimaal is (tien cent). De controles kunnen hierdoor veel efficiënter worden uitgevoerd. Dit gaat vanaf 2022 in,’ schrijft het college.

Het kan verkeren

De afschaffing van de blauwe zones zal niet alleen in de raad een punt van discussie worden: ook de middenstand zal zich er naar verwachting over roeren. Daarnaast groeit in Zaanstad de weerstand tegen de perceptie dat de rest van de gemeente opdraait voor een alsmaar toenemende geldstroom richting Poelenburg en Peldersveld. Het kan bovendien verkeren met parkeren: in de nota Ruimte voor Parkeren die drie jaar geleden in werking trad heette het nog: ‘Wanneer de parkeerdruk te hoog wordt, kan worden gekozen voor invoering van betaald parkeren of – in uitzonderlijke gevallen – voor een blauwe zone. De gemeente hanteert hierbij het instrument van de bewonersenquête om draagvlak te meten.’ Dat laatste is bij het afschaffen van de blauwe zones in elk geval niet gebeurd.

‘Blauwe zones zijn een andere manier om een hoge parkeerdruk het hoofd te bieden. De toepasbaarheid is echter beperkt, aangezien er voor langparkeerders – onder wie bewoners – binnen het gebied geen plek meer is. Daarnaast zijn de kosten van een blauwe zone hoog, met name als gevolg van handhaving. Daarom is de gemeente terughoudend met het uitbreiden van bestaande of het invoeren van nieuwe blauwe zones,’ was ook in de nota te lezen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen