Verkeer Russische Buurt nog steeds Russische roulette

Een auto probeert via het fietspad de afsluiting van de brug in de Czarinastraat  te omzeilen.
Een auto probeert via het fietspad de afsluiting van de brug in de Czarinastraat te omzeilen.
Foto: PVV / Peter van Haasen

De PVV stelde op 1 juli vragen over de bereikbaarheid van de Russische buurt en kreeg als antwoord dat het verkeerskundig ontwerp voor de Wilhelminabrug eind juli gereed zou zijn en dat de uitvoering daarop snel zou volgen. Nu is het september en is er aan de eigenlijk situatie nog niets veranderd. Fractievoorzitter Peter van Haasen stelt de kwestie daarom donderdag maar weer eens aan de orde.

Op de brug zijn naast het afgesloten fietspad de hekken vervangen door plastic blokken, maar dat is het ook wel. De PVV vraagt zich af hoe lang deze situatie nog gaat voortduren en hoe lang het noodzakelijk ‘dat er duizenden euro’s per dag worden uitgegeven aan verkeersregelaars om twee bruggen van dertien meter over te steken?’

Hij kreeg ook de horen dat de herinrichting van fase 3 van de Russische buurt pas na de vervanging van de brug in de Czarinastraat kan plaatsvinden. Betekent dit dat nadat de Russische buurt bijna één jaar afgesloten is voor het vervangen van een brug, de wijk ook nog eens geconfronteerd zal worden met de afsluiting van de Hogendijk?  Waarom wordt dat niet gecombineerd?

Paaltjes weg en weer terug

De bereikbaarheid en veiligheid van de Russische buurt roept bij Van Haasen meer vragen en ergernis op. Zo werden op verzoek van de PVV op de Hogendijk de ter hoogte van huisnummer 9 geplaatste paaltjes weggehaald om te voorkomen dat op marktdagen een deel van de buurt tijdens een brugopening onbereikbaar zou zijn voor de hulpdiensten. Luttele uren later bleken ze echter alweer te zijn teruggezet.
‘Waarom is dat gebeurd en op wiens gezag worden toezeggingen van een wethouder binnen enkele uren teniet gedaan,’ is één van de antwoorden die Van Haasen wil krijgen in het vragenuurtje van de raad.

Nu de brug in de Czarinastraat wordt vervangen heeft de Russische Buurt te maken met veel overlast en onveiligheid, zoals daar zijn:

  • Tegen de rijrichting inrijden op de Rozengracht (‘Als mensen verboden of gesloten straten inrijden, zijn ze op een of andere manier ‘getriggerd’ om dat met hoge, onveilige snelheid te doen,’ is Van Haasen opgevallen) en
  • Het misbruiken van de Czaar Peterstraat voor doorgaand verkeer, zowel door auto’s, bezorgdiensten en motoren als brom- en bezorgscooters.

 

 

 

 

Door de afsluiting van de brug in de Czarinastraat is het woonerf dat de Czaar Peterstraat is de hoofddoorgangsroute van Zaandam geworden. Daar hebben de bewoners al eerder hun ongenoegen over geuit – net als over het feit dat de gemeente er niet tegen optreedt. Er is inmiddels wel actie ondernomen, maar dat leidt weer tot nieuwe kopzorgen: willen die nieuw geplaatste borden nu zeggen dat de straat een fietspad is of een woonerf?

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen