Nieuwe campagne Lezen en Schrijven wil aanzetten tot praten

Foto: PxHere / CC0 Publiek Domein

De Stichting Lezen en Schrijven lanceert morgen op de Internationale Dag tegen Ongeletterdheid haar nieuwste campagne Een van deze mensen…. De organisatie doet dat tijdens de jaarlijkse Week van Lezen en Schrijven die vandaag begint. Met de campagne richt de stichting zich op het herkennen van signalen van laaggeletterdheid.

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen en in Zaanstad gaat het volgens de laatste cijfers om circa zestien procent van de inwoners. ‘Veel mensen die moeite met lezen en schrijven hebben vinden het een lastig onderwerp om over te praten. De verwachting is namelijk dat iedereen in Nederland voldoende taalvaardig is. Het is extra lastig dat je het niet direct aan iemand kunt zien. De meeste mensen redden zich goed in het dagelijkse leven, maar hebben er wel veel last van. Tijdens het solliciteren, reizen met het openbaar vervoer en je kinderen helpen met huiswerk maken bijvoorbeeld,’ weet directeur Geke van Velzen van de stichting.

Bespreekbaar maken

De organisatie wil met de campagne het onderwerp vooral dichterbij de hoogopgeleide Nederlanders brengen. Zij krijgen tips op de website van Stichting Lezen en Schrijven om de signalen te herkennen en het gesprek hierover te voeren. Op die manier moet het onderwerp breder bespreekbaarder worden en kan er meer begrip ontstaan. Op woensdag 9 september staat onder meer het BNNVara-programma Make Holland Great Again in het teken van laaggeletterdheid. De zestiende editie van deze themaweek – die voorheen de Week van de Alfabetisering heette – duurt nog tot en met zondag 13 september.


Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen