Grotere terrassen centrum Zaandam fiasco, volgens Rosa en GL

Foto: Gemeente Zaanstad

Het college stond grotere terrassen toe in hartje Zaandam om de door corona getroffen horecaondernemers te steunen en sloot de Damstraat af voor fietsers om gevaarlijke situaties te voorkomen. Maar volgens Rosa en GroenLinks trekken de terrassen nauwelijks publiek.

‘Onze inschatting is dat de terrassen aan de Damstraat 90 procent van de tijd maar matig bezet zijn. Alleen tijdens uitgaansavonden wordt het drukker. Maar ook dan valt het vaak tegen: afgelopen zondagavond, 16 augustus, vóór de regen, zaten de terrassen op de Dam voor driekwart vol. In de Damstraat zaten, verspreid over de verschillende terrassen, ongeveer tien mensen,’ betogen de fracties vanavoind tijdens het vragenuurtje van de gemeenteraad. Die bezettingsgraad rechtvaardigt het volgens Menno de Haas (Rosa) en Romkje Mathkor (GL) niet om daarvoor tussen 12:00 en 06:00 uur een doorgaande (brom)fietsverbinding af te sluiten.

Kalverringdijk

Rosa vroeg het college al eerder om het besluit terug te draaien, maar het is nog steeds van kracht. Een achteraf ongelukkig besluit herroepen moet kunnen, vinden GroenLinks en Roda, verwijzend naar het gedoe met het fietspad langs de Kalverringdijk. Ook dat zou – alleen in het weekeinde – worden afgesloten met het oog op de veiligheid en de anderhalvemeterregel, maar daar ging een alweer streep door nog voor de inkt droog was. ‘Op de Dam is een groot aantal fietsparkeerplekken verdwenen om plaats te maken voor een terras waar nooit iemand zit. En nu wordt er een knip gezet in een drukgebruikte fietsroute in ons (beoogd) autoluwe centrum vanwege op z’n best matig bezette terrassen,’ klagen zij.

Bruggen

Was deze matige bezettingsgraad bij het college bekend tijdens het nemen van het besluit tot afsluiting, willen ze vanavond te weten komen en ook of er overwogen is om de afsluiting te beperken ’tot die (paar) uur dat het drukker is in de Damstraat’. Fietsers die van de Westzijde naar de Hogendijk willen rijden nu noodgedwongen om over de Beatrixbrug en de Wilhelminabrug – omdat de andere alternatieve route via het Rustenburg vele malen langer is – en ook dat heeft zo zijn nadelen, gezien de vele incidenten op die bruggen. Hoe kijken de veantwoordelijke collegeleden daar tegenaan?

De Haas en Mathkor vrezen bovendien dat de fietsvrije Damstraat schade toebrengt aan het imago van een stad die het fietsverkeer wil bevorderen. En ze vinden dat het college niet eenzijdig en zonder overleg met tenminste de fractievoorzitters dergelijke ingrijpende verkeersmaatregelen zou moeten nemen. Ook al gezien ‘de onrust die in de stad is ontstaan’.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen