Centraal aanspreekpunt slachtoffers toeslagenaffaire gevraagd

Foto: Flickr / Mystic Mabel

Zijn er in Zaanstad slachtoffers van de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst en is de gemeente bereid om voor hen één vast aanspreekpunt in het leven te roepen om hun leven weer op de rit te krijgen? Dat vragen de Partij voor de Dieren en het CDA aan het college.

Dat burgers zonder een enkel bewijs werden verdacht van fraude en toeslagen werden teruggevorderd had voor velen dramatische gevolgen. Ze raakten in financiële problemen,  huwelijken strandden, kinderen werden door oplopende spanningen uit huis geplaatst, mensen werden ziek door stress en verloren hun baan. ‘Mogelijk gaat het om vele tienduizenden burgers, die tussen 2012 en 2018 door de Belastingdienst in ‘project 1043‘ werden geplaatst. Op basis van het inwonertal van Zaanstad betekent dit dat er mogelijk honderden inwoners te maken hebben gehad en/of te maken hebben met een dergelijke problematiek,’ schrijven Melchior Mattens (PvdD) en Nick Hendriks (CDA).

Lastig te vinden

Zij maken zich zorgen en zijn intussen aan de weet gekomen dat Zaanstad op dit moment geen proactief beleid heeft om slachtoffers van het wanbeleid van de Belastingdienst te ondersteunen. Als gevolg van onder andere de privacywetgeving is het lastig om in contact te komen met de slachtoffers hebben ze ook ondervonden. Maar aan de andere kant is het belangrijk dat gemeenten doorpakken om inwoners uit de puree te helpen en proberen om het vertrouwen van de slachtoffers in de overheid te herstellen. Daarnaast speelt de vraag waar slachtoffers in Zaanstad precies tegenaan lopen.

Centraal aanspreekpunt

In overleg met Frisse start 2020, een vereniging van slachtoffers van de toeslagenaffaire hebben Mattens en Hendriks vastgesteld dat het in veel gemeenten – en ook in Zaanstad – aan regie ontbreekt. ‘Daarnaast is er een vangnet nodig zodat mensen niet door de schuld van de Belastingdienst in de bijstand en in een eindeloos schuldsaneringstraject blijven zitten. Ook geven zij aan dat het aanstellen van een vertrouwenspersoon of centraal aanspreekpunt voor deze groep de toegang tot het diverse hulpverleningslandschap – juist vanwege de opeenstapeling van (complexe) economische en sociale problemen – zou kunnen vereenvoudigden,’ stelt het duo. Dat centrale aanspreekpunt zou ook een bestaande hulpverlener of organisatie kunnen zijn, de Ombudsman of een andere vertrouwenspersoon.

Vangnet

Volgens het CDA en de PvdD het noodzakelijk om op korte termijn een gemeentelijk vangnet te organiseren voor mensen die door het falen van de nationale overheid in de problemen zijn gekomen. Daarnaast vragen ze het college om te onderzoeken hoeveel kinderen in Zaanstad de dupe zijn geworden vn de toeslagenaffaire en hoe deze zo goed mogelijk kunnen worden ondersteund. Mocht dit alles de gemeente geld gaan kosten, dan moet het ministerie van Financiën dat geld maar terug gaan betalen. Net als de mogelijke uitgaven die er mogelijk al voor deze groep zijn gedaan, zoals extra kosten voor bijvoorbeeld jeugdhulp, bijstand en schuldhulpverlening. In Rotterdam is al een motie voor een gemeentelijk vangnet voor gedupeerden van de toeslagenaffaire aangenomen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen