Varen in de Zaanstreek vanavond in het Jeudjournaal

Foto: PxHere / W. Andrade

‘Waterboa’ Ed Zijp van Wormerland heeft vanavond een hoofdrol in het Jeugdjournaal. Hij vertelt daarin waarom de gemeente streng handhaaft bij vaaroverlast: het is niet alleen gevaarlijk voor de inzittenden van een boot en andere waterrecreanten, het veroorzaakt ook natuurschade en (geluids)overlast voor omwonenden. Het programma is vanavond om 19:00 uur te zien op NPO 3.

Wat in Wormerland geldt, geldt uiteraard ook voor Zaanstad. Een verontwaardigde moeder uit Westzaan plaatste onlanngs een bericht op Facebook omdat de politie aan de deur was geweest en er een brief van de gemeente was gekomen over een te hard varende zoon, terwijl die op de momenten dat dit zou zijn gebeurd gewoon thuis was. Hadden mensen die kennelijk over het vaargedrag van haar zoon geklaagd hadden niet beter even persoonlijk contact kunnen opnemen? Wij vroegen de gemeente hoe die zaken gaan en ktegen als antwoord dat in het gebied rond Westzaan meerdere partijen varen, waaronder de gemeente, Staatsbosbeheer en de politie. ‘Het kan dus zo zijn dat wij als gemeente de overtreding hebben geconstateerd, maar een andere partij ook. Zo kunnen meerdere partijen bij een overtreder aankloppen.’

Y-nummers

De Zaanse havenbeambten zijn er regelmatig te vinden met een klein vaartuig om snelvaarders, vaak in de leeftijd van twaalf tot zestien jaar te kunnen opsporen. Soms zijn dergelijke vaartuigen voorzien van een zogenoemd Y-nummer – een soort kenteken voor een vaartuig. Aan de hand daarvan kan de eigenaar worden achterhaald. ‘Soms (her)kennen onze medewerkers de snelvaarder omdat dit een bekende is. Het kan ook zijn dat we de snelvaarder aanspreken. Er zijn dus meerdere manieren om te achterhalen van wie de boot is of wie hem bestuurde. De vaartuigen gaan soms echter zo snel dat onze boot ze niet kan bijhouden. In die situatie wordt de identiteit vastgesteld aan de hand van het Y-nummer. De beambten zullen nooit zomaar een waarneming maken van te snel varen. Er is dan wel degelijk te snel gevaren,’ aldus de gemeentelijke woordvoerder. ‘Onze mensen hebben jarenlange ervaring en hebben een cursus snelvaren gehad. Op basis van zo’n waarneming worden de brieven verstuurd.’

Waarschuwing

Die brieven worden dus niet zomaar verstuurd, schrijft hij in antwoord op vragen van Zaanstad.nieuws over het gevoerde beleid. ‘Het is daarnaast ook belangrijk om te beseffen dat het een waarschuwing is. Het is dus geen bekeuring. Onder een snelle motorboot wordt verstaan een vaartuig dat qua boot/motor-combinatie sneller kan dan 20 kilometer per uur. Je kunt je voorstellen dat wanneer een kind van twaalf in een bootje gaat zitten, deze veel sneller gaat dan met een volwassene erin. Sommige burgers zijn daarnaast niet op de hoogte van de regels omtrent snelle motorboten. Zo moeten deze bijvoorbeeld geregistreerd zijn bij de RDW en is minimaal Klein Vaarbewijs 1 nodig. Deze vaartuigen mogen ook niet worden bestuurd door iemand jonger dan achttien jaar.’

** Er moet iemand aan boord zijn met een Klein Vaarbewijs. (Bron: Kenniscentrum Varen doe je samen)

De klagende moeder op Facebook ging ervan uit dat er bij de politie of de gemeente over haar zoon en een vriend geklaagd was, maar dat is dus een aanname en geen zekerheid. ‘Ik ben laatst met hem mee gaan varen en ik weet dat hij gewoon aan het varen was, maar de agressie van mensen was echt buiten proportie,’ schreef zij ook. ‘Ik ga ook niet zeggen dat er geen overlast is op het water want ik zie het zelf ook weleens, maar ik vind dit wel heel ver gaan allemaal en de lol is er wel vanaf.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen