Twee fietsverbindingen onder het spoor onbetaalbaar

Foto: Zaandijk Zaanse Schans

De wens van Zaanstad voor twee fietsverbindingen tussen oost en west na de werkzaamheden bij de Guisweg lijkt te stranden op de kosten. De gemeente zet in op een fietsverbinding bij de Guisweg voor het bovenlokale fietsverkeer en bij station Zaandijk Zaanse Schans voor het lokale, in combinatie met grootschalige woningbouw op die laatste locatie. Maar er is geen geld voor.

Een tunnel onder het spoor bij de Guisweg en alle daaruit voortvloeiende veranderingen in het gebied mogen maximaal 130 miljoen euro kosten. ‘Optimalisaties en versoberingsmaatregelen’ kunnen de kosten nog substantieel drukken, maar ‘het alternatief met twee fietsverbindingen valt dusdanig ver buiten het budget dat de andere partners dit nu geen realistisch alternatief meer vinden’. Die partners van de gemeente zijn in dit geval de Vervoerregio Amsterdam, het Rijk, ProRail en de provincie. Dat vijftal is het ook nog niet eens over de precieze invulling en de gewenste kwaliteit van een aantal onderdelen van de verschillende alternatieven die nog op tafel liggen.

Gat te groot

Value engineering moet de balans vinden tussen kosten en kwaliteit en de zaak vlot trekken, meldt het college nu in een tussenrapportage aan de gemeenteraad. Dat blijkt een ‘systematische ontwerpmethode om samen met stakeholders de waarde van projecten te verbeteren en kosten te drukken’ te zijn. Twee fietsverbindingen lijken echter financieel onhaalbaar: ‘Ook al worden er aanvullende middelen gevonden dan nog is het gat naar verwachting te groot.’ Maar er zijn andere opties: ‘Het is bijvoorbeeld goed denkbaar dat de fietsverbinding eerst alleen bij de Guisweg wordt gerealiseerd, maar er bij het station wel (andere) maatregelen worden getroffen die bijdragen aan de gewenste verbetering van de stationsomgeving en de gewenste gebiedsontwikkeling rondom het station.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen