College wil met scanauto veel meer foutparkeerders opsporen

Foto: Wikipedia / Ctsnow

Het college wil een scanauto aanschaffen waarmee meer kentekens kunnen worden gecontroleerd in gebieden met betaald parkeren. Parkeercontroleurs doen dat nu handmatig en worden daarbij regelmatig het slachtoffer van verbaal geweld.

Eigenaren van voertuigen die niet betalen terwijl dat wel vereist is riskeren een parkeerboete ofwel officieel een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Parkeercontroleurs controleren nu dagelijks de betaald parkeren gebieden. Dit doen zij lopend en met behulp van handterminals. Ze scannen gemiddeld 100 voertuigen per uur en met deze controle-intensiteit verleidt kortparkeerders tot de gok om niet te betalen, omdat ze inschatten dat de kans op een boete klein is. ‘Om de parkeercontrole voor iedereen zo eerlijk en gelijk mogelijk te maken is nagedacht over een oplossing. Het college wil gebruik gaan maken van scanvoertuigen (een scanscooter of een scanauto) voor de controle op betaald parkeren,’ schrijft het dagelijks bestuur nu aan de raad.

Duizend kentekens per uur

De scanscooter is een speciale stabiele scooter met drie wielen en achterop een camera-unit. Een scanauto is een auto met camera’s op het dak. Daarmee scant het voertuig al rijdend de kentekens van geparkeerde auto’s en met speciale software wordt gecontroleerd of er parkeergeld is betaald dan wel een parkeervergunning aanwezig is. Het college heeft een voorkeur voor de auto, die 1000 kentekens per uur aankan. Het plan is om de auto tussen 09:00 en 23:00 uur in te zetten, waarmee dan tot 14.000 kentekens per dag gecontroleerd worden. Er wordt een uitzondering op die frequentie gemaakt op zondagen: dan wordt de auto minder uuren ingezet in het aantal gescande voertuigen teruggebracht tot 5000.

‘Door het gebruik van scanvoertuigen kunnen we meer gelijkheid brengen in de parkeercontrole De parkeercontrole zal dagelijks op variërende tijdstippen plaats vinden in alle straten in de parkeergebieden. Met de controlesnelheid van het scanvoertuig en de ervaringen van andere gemeenten gaan we ervan uit dat we een parkeerplek minimaal vijf keer per dag kunnen controleren. Nu kunnen parkeercontroleurs op één dag niet alle parkeerplekken één keer controleren. Door het gebruik van scanvoertuigen wordt het parkeren eerlijker,’ zo luidt de motivering van het voorstel.

Scanscooter als achtervang

Bovendien wordt verwacht dat door de verhoogde pakkans het gedrag van kortparkeerders zal veranderen en ook zij voor hun plekje zullen gaan betalen. ‘Met scanvoertuigen gaat de gemeente mee met de meest actuele technologie op het gebied van betaald parkeren.’ Omdat een scanauto of de scanapparatuur ook stuk kan raken of onderhoud nodig hebben wordt voorgesteld voor die gevallen een scanscooter achter de hand te houden. De aanschaf- en onderhoudskosten daarvan zijn veel lager dan van een eventuele tweede scanauto. Wordt het voorstel door de gemeenteraad omarmd, dan zijn minder parkeercontroleurs nodig, maar wel inzet van twee extra deskforce-medewerkers. Die deskforce is een beeldscherm waarop alle scans binnenkomen van de voertuigen die niet hebben betaald.

Twee nacontroles

De medewerkers die daarmee aan de slag gaan beoordelen aan de hand van foto’s of er sprake is van een bijzondere situatie, zoals laden of lossen, een buitenlands kenteken, stilstaan om iemand uit te laten stappen of een gehandicaptenparkeerkaart. Als er alsnog twijfel is of een boete moet worden opgelegd, dan kan de deskforce-medewerker aan de handhavers in de directe omgeving vragen om het voertuig nogmaals te controleren. Voordat de naheffingsaanslag daadwerkelijk wordt verstuurd, wordt ’s nachts in de parkeerrechtendatabase nog een extra controle gedaan. Indien blijkt dat er rond het tijdstip van het opleggen van de naheffingsaanslag toch betaald is, dan wordt die automatisch uit het systeem gehaald en niet verstuurd.

‘Uit ervaringen van de gemeenten Rotterdam en Utrecht blijkt dat deze werkwijze veel agressie-incidenten en onterechte opgelegde naheffingsaanslagen voorkomt,’ schrijft het college ook. Zaanstad bewaart uitsluitend de gegevens van de auto’s die een boete verdienden; alle andere worden na 48 uur automatisch verwijderd. De nieuwe werkwijze moet zichzelf gaan bekostigen uit de geïnde boetes en extra parkeerinkomsten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen