Bewoner Kreekrijk ziet wijk verworden tot plaats (milieu)delict

Foto: Twitter

Een bewoner van Kreekrijk is de dumpingen van bouwafval door aannemers, ander afval door medebewoners en het niet legen van containers spuugzat. Hij is in oktober vorig jaar met zijn gezin naar Assendelft verhuisd en ‘sinds die tijd in een schijnbaar parallel universum beland met betrekking tot elementaire zaken als veiligheid, verantwoordelijkheid en een schone openbare ruimte’.

De maat is nu echt vol, staat in een brief aan de gemeente. ‘De druppel is de buitengewoon onbeschofte houding van een klantenservicemedewerker van HVC aan het adres van mijn vrouw vandaag.’  De klachten in een notendop: HVC leegt stelselmatig de bakken niet en Kreekrijk wordt door door alles en iedereen gebruikt als vuilstort. HVC klaagt dat de bakken te zwaar zijn, maar dat is volgens de briefschrijver niet verwonderlijk als ze al vier weken niet geleegd zijn. Nu ze op aandringen van bewoners wel geleegd zijn, zijn er bakken die worden overgeslagen. Omdat ze te zwaar zijn, maar ook omdat er een verkeerde soort afval in zit – al wordt er niet bijgezegd wat dat is. ‘Het blijkt dat zowel de gemeente als HVC extreem goed bezig is om verantwoordelijkheden af te schuiven, maar minder in het vormgeven van een gedegen en goed werkend afvalproces,’ aldus de boze Assendelver.

Veredelde afvalstort

Hij schrijft dat ‘onder toeziend oog van de gemeente er een milieudelict van ongekende proporties aan het ontstaan is, daar er zware metalen, piepschuim, verf en plastic het milieu in verdwijnen’. Aan fotografisch bewijs daarvan wordt nog gewerkt, maar er kan al een aantal conclusies worden getrokken. Zo gebruiken bewoners van aangrenzende wijken Kreekrijk als ‘een veredelde gemeentelijke afstort’. ‘De gele bak aan het begin van het plan wordt grif gebruikt door mensen uit aangrenzende wijken. Schichtig wordt het afval weggegooid, vaak op de grond, en snel wordt er weggereden.’

Bouwafval

Daarnaast is veel afval gerelateerd aan de bouw en drijft in sloten of waait weg. Meldingen leiden tot niets, er is geen handhaving.  ‘De speech van de burgemeester bij de eerste paal was duidelijk. Een mooi plan, van het gas af, warmtepompen, natuur, milieu. Zelden heb ik zo slecht een effectuering van woorden gezien, daar de schade aan het milieu niet te overzien is’. Het verkeer is een andere doorn in het oog. ‘Het noodgebouw van de school zou reeds ruim voor de derde week van januari weggehaald worden en er zou een parkeerterrein worden gerealiseerd om het aanbod van auto’s op te vangen. Het is immers onderhand een verkeersjungle geworden met onbeschofte ouders die kinderen naar school brengen. Escalaties zijn frequent, schelden met ziektes de norm en in een enkel geval is het al bijna tot een gevecht gekomen,’ aldus de observaties van de briefschrijver.

Zelf legen

De meldingen die ervan gemaakt zijn, hebben volgens hem geresulteerd in een weinig frequente en weinig doeltreffende aanwezigheid van BOA’s. ‘Van dichtbij hebben bewoners gezien dat de BOA’s vaak de overtredende asocialen kenden. Op het moment van schrijven zijn wij nu zelf de door HVC ter beschikking gestelde bakken aan het legen. Ja, dat betekent dat we de bak met hand aan het leegmaken zijn, in vuilniszakken aan het stoppen zijn om ze op de juiste plekken af te storten. In 40 jaar tijd nog nooit een dergelijke incompetentie meegemaakt die er voor zorgt dat ik met mijn vrouw door het vuilnis heen moet.’

Maat vol

De rode draad is duidelijk, vervolgt de brief: het is altijd een ander in het proces Kreekrijk. De gemeente wijst naar HVC, HVC naar de gemeente, de gemeente naar bouwcombinaties – ‘allemaal naar duistere contracten en afspraken en vervolgens worden er notities gemaakt die tot niets leiden’. En dus is maat vol. ‘De gemeente is integraal verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. De verwijzing naar nog niet overgedragen grond doet daar niets aan af. Niets. Er wonen inwoners van de gemeente en we betalen onze belastingen,’ aldus de laaiende bewoner.

‘De gemeente is verantwoordelijk en ik roep iedereen op te stoppen met wijzen en verantwoordelijkheid te nemen voor een veilige infrastructuur en verkeersbeleid. Voor handhaving en de snelle realisatie van parkeergelegenheden zoals door de gemeente beloofd. Het ophalen van huishoudelijk afval conform de vastgestelde tijden. Een verbetering in de klantenservice van HVC door het woord service in relatie tot de klant serieus te nemen. Het oplossen van de milieuverontreinigende problemen. Effectief, uitvoerend en verantwoordelijk gedrag is slechts wat de buurt verlangt. Het interesseert niemand in de buurt iets wie een contract met wie heeft en hoe dat betekent dat iemand iets niet hoeft te doen.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen