Vergunningen verleend voor laadplateaus elektrische ponten

Foto: Gemeente Amsterdam

Met de verleende vergunning voor het plaatsen van twee laadplateaus voor de nieuwe elektrische NZK-ponten plaatsen op de Kanaaldijk in Assendelft en eenzelfde voorziening op de Hemkade in Zaandam is de vervanging van de beide veren uit 1930 door modernere – en hopelijk betrouwbaardere – versies weer een stap dichterbij gekomen.

Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf van Amsterdam verving eerder al vier IJveren door elektrische schepen en nu zijn die over het Noordzeekanaal aan de beurt. Amsterdam vervangt deze gevaartes uit 1930 voor lichtere, elektrische schepen. Het gaat om in totaal vijf ponten naar een ontwerp van C-Job Naval Architects in Hoofddorp voor drie oversteken: de Hempont in Zaandam, de Buitenhuizerpont in Assendelft en de  Velserpont richting IJmuiden. Met name de Hempont valt met enige regelmaat uit wegens technische storingen die te wijten zijn aan de leeftijd van het schip.

De eerste nieuwe veerpont komt volgend jaar in de zomer in de vaart en daarna stroomt er elk half jaar eentje in. Op de vaartuigen kunnen per oversteek 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers mee. Ze zijn 41 meter lang en bijna veertien meter breed. Staan er meer voetgangers en fietsers dan automobilisten te wachten, dan kan het passagiersdek daarop worden aangepast met bewegende hekken. De veren kunnen ook grote ladingen transporteren – zogeheten convoi exceptionnel – van maximaal 100 ton met een asgewicht van twaalf ton vervoeren. Ze worden in drie minuten opgeladen na elke retourvaart van 20 minuten. Bij storm kan een generator worden bijgeschakeld.

Belanghebbenden die het niet eens zijn met het besluit om de laadplateaus te installeren kunnen tot 26 mei een bezwaarschrift indienen bij Burgemeester & Wethouders. Dit kan online of per brief naar Postbus 2000, 1500 GA Zaandam. Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van de datum, naam, adres, handtekening en motivering.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen