Van te hard varen tot hinderlijk weggezette scooters: in 2020 grotere pakkans

Foto: Twitter / Marcia Tap

Ondermijning, de aanpak van jeugdoverlast, de afgifte van schaarse vergunningen, de uitvoering van het evenementenbeleid en te snel varen in het poldergebied krijgen volgend jaar extra aandacht van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Ook fout geparkeerde fietsen in het centrum, het Damgebied, op de Gedempte Gracht en bij de stations blijven een prioriteit. De handhavers starten met het zelf wegslepen van gevaarlijk geparkeerde scooters.

Dat staat in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma van VTH, dat erop is gericht van Zaanstad een veilige, schone en leefbare gemeente te maken. Daarnaast gaat VTH een rol spelen in de uitvoering van het Actieplan toegankelijkheid Zaanstad, zodat mensen met een handicap zich zelfstandig kunnen verplaatsen in de openbare ruimte. VTH doet dchter meer dan in het uitvoeringsprogramma staat beschreven. Zo zet de gemeente in op overlastmeldingen.

Sinds november wordt er onder andere extra ingezet op het verwijderen van en het handhaven op rondzwervende winkelwagens. In sommige delen van Zaanstad ervaren mensen overlast van soms tientallen winkelwagens op straat. Van sommige supermarkten zijn er sinds dit voorjaar meer dan 100 aangetroffen en weggehaald. De aanpak van de gemeente is tweeledig. Aan de ene kant boetes van 95 euro voor mensen die een winkelwagen meer dan 100 meter van een supermarkt meenemen. En aan de andere kant vanaf 2020 voor elke zwerfwinkelwagen een boete van 192 euro voor de winkelier. De eigenaren moeten met een systeem komen dat het probleem tegengaat, zoals de ontwikkeling van een blokkeringssysteem.

Keuzes

In het uitvoeringsprogramma staan ook punten waarover zorgen bestaan wat betreft handhaving en de capaciteit daarvoor. Daarbij gaat het nadrukkelijk ook over de Zaanse Schans, die de gemeente veel geld kost zonder dat daar op dit moment inkomsten tegenover staan. De beoogde vermakelijkhedenretributie die geld moest opleveren van bezoekers aan de betaalde attracties op de Schans wordt immers pas op zijn vroegst op 1 april 2020 ingevoerd. Alle mogelijke knelpunten op een rij:

  • Op de Zaanse Schans wordt onderzoek gedaan naar het beheersen van de drukte (het maximale aantal toelaatbare bezoekers). Dit in verband met de waarborging van de openbare orde en veiligheid in en om de Zaanse Schans. Op basis van de resultaten zal de gemeente met onder andere de brandweer bepalen hoe en of zij taken gaat uitvoeren. Hoeveel extra capaciteit hiervoor nodig is moet nog worden bepaald.
  • Aansluitend zoekt de gemeente naar oplossingen voor de parkeerdrukte op en rondom de Zaanse Schans. Door de toenemende aantallen bezoekers zijn er steeds minder parkeerplekken beschikbaar en is er soms sprake van onveilige situaties. Afhankelijk van de gekozen oplossingen bepalen de afdelingen Vergunningen en Straattoezicht of er extra inzet zal plaatsvinden en hoeveel extra capaciteit daarvoor nodig is.
  • Het authentieke karakter van de Zaanse Schans zal in 2020 beter worden beschermd door aanvullende regels voor het al dan niet toestaan van vormen van ambulante handel. De vergunningverlening en het toezicht houden op deze beleidsregels zorgt mogelijk ook voor extra werkzaamheden.
  • De uitvoering van het Actieplan toegankelijkheid Zaanstad vergt toezicht en handhaving wat betreft bijvoorbeeld het vrijhouden van trottoirs en het verwjderen van hinderlijk geparkeerde fietsen. Invalidenparkeerplaatsen en geleidelijnen moeten eveneens vrij worden gehouden van obstakels.
  • In 2020 komt de Nota camperplekken in Zaanstad gereed. Dit zorgt voor extra werkzaamheden bij de afdeling Straattoezicht.
  • Op basis van de aanpassingen in de Nota woonbebouwing zal de afdeling Gebruikstoezicht in de loop van volgend jaar bepalen welke speerpunten zij gaat oppakken.
  • De Huisvestigingsverordening wordt komend jaar eveneens aangepast. Dan zal ook worden bepaald of er inzet van de afdelingen Vergunningen en Gebruikstoezicht zal plaatsvinden, met name wat betreft de splitsing van woningen en handhaving van de nieuwe regels voor particuliere vakantieverhuur.
  • De wens is om meer toezicht te houden tijdens vergunningsvrije onderhoudswerkzaamheden aan erfgoed en tijdens het met een vergunning verbouwen van monumenten. Uitgezocht gaat worden hoeveel (extra) toezicht capaciteit hiervoor nodig is.
  • Dit jaar is gestart met het één-ingangprincipe voor omgevingsvergunning gerelateerde (aan)vragen. Hiermee krijgen bewoners en bedrijven de mogelijkheid om ter voorbereiding op hun vergunningaanvraag al enkele zaken voor te leggen aan de gemeente. Eventuele beperkingen en/of (on)mogelijkheden van het initiatief worden hierdoor vooraf duidelijk gemaakt. In 2020 komt een verdere uitwerking van het informele voortraject.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen