Digitaal boodschappenlijstje AH zorgt voor spraakverwarring

De slimme koelkastmagneet Hiku.
De slimme koelkastmagneet Hiku.
Foto: AH

Het inspreken op de digitale boodschappenlijst van Albert Heijn gaat nog niet altijd naar wens. De Hiku, de koelkastmagneet van het Zaandamse bedrijf, komt nog niet altijd met het gewenste product op de proppen.

Albert Heijn test de Hiku momenteel bij 250 klanten. Door boodschappen in te spreken of producten te scannen worden ze toegevoegd aan het boodschappenlijstje in de Appie-app en op AH.nl. Het juist inspreken van de boodschappen blijkt tot dusver de grootste uitdaging. ‘De functie spraakherkenning kan nog worden verbeterd. We krijgen van klanten terug dat niet altijd het juiste product naar voren komt bij inspreken. Het scannen gaat wel goed’, zegt AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh.

Klanten die gebruikmaken van de slimme koelkastmagneet zijn volgens haar tevreden. ‘De deelnemende klanten vinden het een gemakkelijk apparaatje en een handige hulp bij het maken van een lijstje. Het vraagt soms wat discipline, zeker in gezinnen. Om een volledig boodschappenlijstje te krijgen is het wel handig als iedereen de Hiku gebruikt.’

Microfoon, barcodescanner, wifi

Een onderzoekje leerde Albert Heijn dat 70 procent van de klanten een boodschappenlijstje gebruikt, maar vervolgens producten vergeet op te schrijven of zelfs het hele boodschappenlijstje thuis laat liggen. De magneet is een klein apparaat met een microfoon en een barcodescanner, dat verbonden is met de wifi van de klant.

Wanneer de testperiode voorbij is, is momenteel niet bekend. Een grotere uitrol is volgens AH dan ook nog niet aan de orde.

De Hiku is een door een externe partij ontwikkelde knop die al gebruikt wordt bij supermarkten in Frankrijk en de Verenigde Staten. AH is naar eigen zeggen de eerste partij in Nederland die de gadget gebruikt. AH’s Amerikaanse online dochter Peapod werkte in 2015 al met de Hiku.

Het apparaat doet erg denken aan de Amazon Dash, de bestelknop van Amazon. Die werd in 2014 in de Verenigde Staten gelanceerd en maakte onlangs zijn debuut op de Duitse markt. De Dash is er zowel voor algemene boodschappen als voor specifieke producten. In dat laatste geval worden ze veelal door fabrikanten gesponsord.

AH Productscanner

Albert Heijn introduceerde vandaag ook een app waarbij klanten met behulp van augmented reality informatie ontvangen over producten. Na het scannen van de voorkant van het product met de telefooncamera zien klanten gegevens over ingrediënten, allergenen, voedingswaarden en herkomst. De nieuwe app heet de AH Productscanner. Hij biedt ook inspiratie in de vorm van een Allerhande-recept.

Er wordt gestart met 35 artikelen en dat aantal wordt langzaam uitgebreid naar alle AH eigenmerkproducten. Die krijgen een speciale sticker op de verpakking. De AH Productscanner-app is beschikbaar voor iOS en Android.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen