Tweejarigen straks al naar school in Poelenburg en Peldersveld

Foto: Wikimedia

Zaanstad gaat vanaf 2018 in Poelenburg en Peldersveld voor alle kinderen vanaf twee jaar een voorschools educatief traject creëren, voor vier dagdelen in de week. Hierdoor komen kinderen eerder in aanraking met de Nederlandse taal en worden sociale vaardigheden ontwikkeld.

Per 1 september gaat de gemeente al voor- en vroegschoolse educatie (VVE) aanbieden aan kinderen vanaf twee jaar met een VVE indicatie, ofwel een grote taalachterstand. Van de ouders van deze kinderen wordt verwacht dat ook zij taalles volgen en hun kinderen helpen door bijvoorbeeld voor te lezen en veel met hun kinderen te praten.

Veel kinderen die nu in deze beide wijken opgroeien hebben een achterstand ten opzichte van leeftijdgenootjes elders in de gemeente en die achterstand lopen ze vaak niet meer in. Mensen die de taal goed spreken en schrijven hebben betere kansen op een hogere opleiding en een betere baan.

Ouders spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen. Samen met de belangrijke partners op dit gebied (Centrum Jong, de Bieb, IVIO en de aanbieders van peuterspelen) gaat Zaanstad het bestaande aanbod van taalles voor ouders integreren op de plaatsen waar voorschoolse educatie wordt aangeboden. Zo leren ouders en kinderen tegelijkertijd. Het aanbod voor ouders is niet vrijblijvend. Zaanstad onderzoekt samen met haar partners wat de mogelijkheden zijn om ouders mee te laten doen. Te denken valt aan het korten op een uitkering of het betalen van een bijdrage voor het kind.

Nauwelijks Nederlands

De gemeente heeft de afgelopen periode gesprekken gevoerd met onder meer schooldirecteuren, VVE-aanbieders, ouderkamers, schakelouders, de GGD, het Jeugdteam en het Sociaal Wijkteam. Uit de gesprekken kwam naar voren dat een grote groep leerlingen op vier- of vijfjarige leeftijd op de basisschool begint met een bijzonder laag taalniveau. Een deel spreekt zelfs nauwelijks Nederlands.

Ook op andere gebieden (sociale vaardigheden als op je beurt wachten en delen, de omgang met andere kinderen, kleuren herkennen en tellen) start een grote groep kinderen met een achterstand. Dit heeft negatieve consequenties voor de ontwikkeling van de kinderen en de dynamiek in de groepen. De gemeenteraad moet het plan nog goedkeuren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen