Zeven maanden cel geëist tegen Zaandamse vliegticketoplichter

Honderden mensen droomden van een vakantie die er nooit kwam.
Honderden mensen droomden van een vakantie die er nooit kwam.
Foto: PxHere

De verdachten Behzat U. (50) uit Zaandam en Wilfred L. (47) uit Hilversum stonden vandaag in Utrecht terecht wegens het oplichten van 251 mensen voor in totaal 230.000 euro, tussen oktober 2014 en augustus 2015. Het duo hengelde het geld binnen door vliegtickets te verkopen die nooit werden geleverd.

De Zaandammer was het brein achter de zwendel met goedkope vliegtickets naar Turkije en Marokkio via zijn reisbureau Zonfly. Tegen hem werd een gevangenisstraf van zeven maanden geëist. U. was al eerder in die branche actief geweest, maar nooit met veel succes. In 2015 strandden honderden Nederlandse reizigers op Schiphol toen bleek dat ze ‘spooktickets’ hadden gekregen. Zonfly was een handelsnaam van Longfly, een eenmanszaak die op naam van medeverdachte L. was gezet en die daarvoor maandelijks een vergoeding van 2500 euro kreeg, maar claimt verder niet bij het bedrijf betrokken te zijn geweest. De eis tegen hem luidde vier maanden cel. Omdat Zonfly niet was aangesloten bij een brancheorganisatie als de ANVR of SGR kregen de gedupeerde reizigers hun geld niet terug.

Wilfred L. had totdat hij kennismaakte met Behzat U. geen enkele ervaring in de reisbranche: hij woonde tot mei 2013 in een daklozenopvang. Volgens het Openbaar Ministerie verdiende hij daarna 86.900 euro aan zijn betrokkenheid bij Sunfly; U. zou er 127.850 euro aan hebben overgehouden. Het OM wil dat die bedragen worden teruggestort. In juli 2015 begonnen de aangiften binnen te komen. De mensen die hadden geboekt via de site Zonfly.nl moesten vooraf betalen en kregen daarna hun vliegtickets per e-mail toegestuurd. De website zag er professioneel uit en de tickets leken echt. Maar het tegendeel was waar: of de boekingsnummers klopten niet, of de vluchtnummers bestonden niet. In ieder geval stonden de mensen niet op de passagierslijsten.

Gedupeerden vooraan

Een aantal klanten kwam hier tijdig achter nadat ze een mailbericht van Zonfly hadden gekregen dat het bedrijf failliet was en ze nadere informatie gingen inwinnen. Anderen kwamen er pas op de luchthaven achter en sommigen ontdekten in het buitenland dat ze niet terug konden vliegen. U. en zijn Hilversumse katvanger hebben volgens het OM op ‘uitgekookte en schaamteloze wijze honderden mensen gedupeerd.’ Bovendien hebben ze met hun oplichting ‘het vertrouwen in de toerismebranche en het betalingsverkeer zeer ernstig geschaad’. De zitting gaat op 13 november verder met de behandeling van de vele vorderingen van de gedupeerden. De officier van justitie gaf aan dat die vorderingen voorrang moeten krijgen boven het ontnemen van de criminele winst van het duo. De in de maling genomen vakantiegangers komen uit het hele land. 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen