Patiënten, bezoekers en personeel ZMC gaan à la carte eten

Traditionele ziekenhuismaaltijd.
Traditionele ziekenhuismaaltijd.
Foto: Erich Ferdinand/Flickr

Het Zaans Medisch Centrum heeft samen met cateraar Albron een nieuw à la carte eet- en drinkconcept voor patiënten, bezoekers en medewerkers ontwikkeld. Dat moet voor een sneller herstel van patiënten zorgen.

Het oorspronkelijke concept werd door Albron ontwikkeld voor het IJsselland Ziekenhuis in Capelle a/d IJssel. De positieve resultaten waren reden om het, aangepast aan de wensen van het ZMC, ook in dit ziekenhuis te implementeren. Centraal staat volgens Albron de overtuiging dat ‘een optimale beleving rond eten en drinken zorgt voor een betere consumptie’. En dat bevordert het herstel.

De voedingsassistent speelt in het concept een sleutelrol. Elma Brandsma van Albron ontwikkelde het geheel in nauwe samenwerking met verpleegkundigen, diëtisten, zorgmanagers, facilitair managers, leveranciers, bouwcoördinatoren en de cliëntenraad. Hieruit werd volgens de cateraar een gevarieerd assortiment samengesteld waarin een traditionele, maar ook een meer eigentijdse maaltijdkeuze kan worden gemaakt.

Stappenplan

De komende maanden gaat Albron de dienstverlening conform het opgestelde stappenplan in het Zaans Medisch Centrum introduceren en uitbreiden. Op de planning staan een kleine kaart, tussengerechten en het structureler monitoren van de eiwitinname om het beleid rondom ondervoeding verder te optimaliseren. Gerechten zullen uitgebreid worden geproefd, onder meer door de cliëntenraad.

Albron beoogt in samenwerking met het ziekenhuis een succesvolle bijdrage te leveren aan het welzijn van patiënten en aan het zorgproces. ‘Met lekkere en gezonde maaltijden, aandacht voor de patiënt en een flexibele vraaggestuurde dienstverlening versterken we niet alleen de fysieke kracht, maar ook de mentale- en emotionele kracht van patiënten’, aldus de cateraar. Die is overtuigd van de ‘kracht’ van eten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen