Game leert kinderen gevaren van opladers in te schatten

Een opdracht uit het spel: maak foto's en zoek uit wat de brand kan hebben veroorzaakt.
Een opdracht uit het spel: maak foto's en zoek uit wat de brand kan hebben veroorzaakt.
Foto: Brandweerzoektspeurneuzen.nl

Oplaadbare elektrische apparaten zorgen in toenemende mate voor woningbranden. Volgens lector Brandpreventie René Hagen zijn die ‘zeker nog niet de grootste brandoorzaak, maar zeker wel een groeiende oorzaak’. Hagen roept op om nu direct te investeren in het voorkomen van deze branden: ‘Af en toe zijn wij als brandweer en Brandwonden Stichting te laat met het signaleren van dit soort veranderingen.’

Eerder kwam bijvoorbeeld het relatief grote aantal woningbranden door zonnepanelen aks een verrassing en dat moet nu voorkomen worden. Een eerste stap is de start van de campagne Brandweer zoekt speurneuzen. Hiermee worden kinderen tussen negen en twaalf jaar uitgedaagd om zelf op zoek te gaan naar brandgevaar en het voorkomen van vuur. Onderzoek van de Brandwonden Stichting toont aan dat juist kinderen in die leeftijd actief gebruikmaken van elektrische opladers: bijna 80 procent van het totale aantal. Nog niet de helft van deze kinderen blijkt echter op de hoogte te zijn van de risico’s van het foutief opladen van een mobieltje of van het in slaap vallen met een tablet tussen de dekens en knuffels.

Spelerderwijs leren

Nu dagen wij kinderen uit om met ons te speuren naar de oorzaken van brand’ zegt Hagen. ‘Zo herkennen zij risico’s en leren hoe ze brand kunnen voorkomen. Wij wijzen hen niet op gevaren maar we nemen kinderen mee met de vraag: Hoe komt het dat deze apparatuur brand veroorzaakt?De jaarlijkse Brandpreventieweken, die tot doel hebben om nieuwe slachtoffers van woningbranden te voorkomen, richt zich dit jaar daarom specifiek op kinderen van negen tot en met twaalf jaar. Met de campagne wordt kinderen op een speelse wijze brandveilig gedrag aangeleerd. Met een interactieve game ontdekken ze hoe brand door elektrische apparaten kan ontstaan en gaan ze als echte speurneuzen aan de slag om de oorzaak van een woningbrand te achterhalen. De game eindigt met het maken van een eigen vluchtplan: wat doe jij als je huis in brand staat? De game is zowel klassikaal als individueel te spelen. U vindt hem hier.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen