Openbaar vervoer zit forenzende Assendelftse in de weg

Het transferium bij het station in Zaandam.
Het transferium bij het station in Zaandam.
Foto: Google Street View

Een inwoonster van Assendelft met een baan in Utrecht doet een klemmend beroep op de gemeenteraad om op wegen te zinnen zodat zij haar werk kan blijven doen én met het OV kan blijven reizen. De slechte aansluiting in de avond van de trein uit Utrecht op de bus naar Assendelft zorgt ervoor dat zij regelmatig een uur of een halfuur moet wachten, en dat geeft een vrouw op een donker station of in een dito bushokje nu eenmaal geen veilig gevoel.

De Zaanse schrijft dat met de trein van station Assendelft/Krommenie vertrekken na een fietstocht vanaf huis geen een optie is: ze woont er vijf kilometer vandaan en in weer en wind een dergelijke afstand afleggen in de voor haar baan verplichte representatieve kleding is in de ochtend een crime en op donkere avonden ook alweer vanwege die (on)veiligheid geen alternatief. Bovendien houdt de Sprinter er met enige regelmaat al in Wormerveer mee op. Daarnaast werkt ze vaak ook nog in de vroege avond, vertrekt dan pas rond een uur of negen uit Utrecht en is dus een deel van het jaar met regelmaat pas na het vallen van de duisternis terug in de Zaanstreek. De auto kunnen parkeren bij het station in Zaandam zou een uitkomst zijn – maar daar is geen plek.

In de steek gelaten

Zaanstad laat hiermee de werkende, forenzende vrouw in de steek, vindt de schrijfster van de brief aan de raad. Haar gedachte was dat ze om in Utrecht te komen dagelijks anderhalf uur kwijt zou zijn en in omgekeerde richting opnieuw. Maar waar dat op de heenreis ook gebeurt, ziet de terugreis er heel anders uit. ‘De bus sluit eenvoudigweg niet aan op de trein. Er is een overstaptijd van drie minuten tussen trein en bus,’ schrijft ze. De bus missen betekent een half uur wachten, waardoor de reistijd wordt verlengd tot twee uur. Later op de avond in Zaandam arriveren betekent zelfs een uur wachten. Als ervaringsdeskundige wat betreft de opdringerigheid die mannen kunnen tentoonspreiden is dat voor de Assendelftse onacceptabel. ‘Ik ben van mening dat de gemeente Zaanstad een taak heeft om ervoor te zorgen dat ook vrouwen veilig kunnen reizen en in staat gesteld worden om financieel onafhankelijk te zijn, en dus te forenzen.’

Te duur

Een station waar een intercity vertrekt moet volgens de briefschrijfster sowieso voldoende parkeerplekken hebben voor reizigers die niet vlakbij wonen. Maar Zaanstad kent enkel het transferium aan de Provincialeweg voor slechts 118 auto’s. De parkeerplaats aan de Houtveldweg is verdwenen aangezien er gebouwd wordt. Daarmee verplaatst het parkeren zich nu naar de omliggende woonwijken, wat leidt tot de roep van bewoners om betaald parkeren. In de omgeving van het station zijn overdag vele, vele lege parkeerplaatsen,’ geeft de schrijfster toe. Maar die zijn ‘leeg omdat men er maximaal twee uur mag staan of omdat het dagtarief minstens vijftien euro is’. ‘Een volledige werkweek daar parkeren betekent voor menigeen dus een dag werken om het parkeren te kunnen betalen,’ zo heeft de briefschrijfster uitgerekend.

Voorbeeld Sloterdijk

Zij kijkt daarom naar Amsterdam, waar ondanks de torenhoge parkeertarieven een aantrekkelijke mogelijkheid in het leven is geroepen om de auto bij intercityhalteplaats Sloterdijk neer te zetten, voor acht euro per 24 uur. ‘De forens kan parkeren voor een beperkt tarief indien betaald wordt binnen een uur na het uitchecken bij het OV. Hierbij wil ik ervoor pleiten dat de gemeente Zaanstad, vanuit het oogpunt van de veiligheid van de werkende vrouw, deze betaalbare parkeermogelijkheid overneemt,’ zo luidt haar aanbeveling.

V

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen