Fietsers en automobilisten botsen over 30 in bebouwde kom

De discussie gaat door: 30 of 50?
De discussie gaat door: 30 of 50?
Foto: Google Street View

Fietsers zijn veel enthousiaster dan automobilisten over een verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde naar 30 kilometer per uur, zoals de RAI Vereniging onlangs bepleitte. Fietsers zeggen in groten getale dat ze zich veiliger voelen bij een lagere snelheidslimiet. Veel automobilisten zijn het daar niet mee eens, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research naar aanleiding van het pleidooi van de RAI.

Fietsers zijn bovendien veel optimistischer dan automobilisten over het welslagen van het idee. De RAI Vereniging vindt dat 30 kilometer per uur de nieuwe snelheidsnorm moet worden voor verkeer binnen de bebouwde kom. Ook in Zaanstad woedt de discusie volop, met de Westzijde in Zaandam als exponent. Daar houdt het college vooralsnog vast aan twee snelheden voor de verschillende gebruiksfuncties van de – drukke – straat.

Tegengestelde meningen

Uit het onderzoek Is 30 het nieuwe 50? van I&O Research blijkt dat iets minder dan de helft van de ondervraagden het eens dan wel zeer eens is met het verlagen van de snelheidslimiet. Ongeveer een derde is (sterk) tegen. Fietsers en automobilisten staan in veel opzichten lijnrecht tegenover elkaar. Er is gekozen voor respondenten die het ene of het andere vervoermiddel gebruiken, maar niet beide. Onder fietsers is het draagvlak voor verlaging van de maximumsnelheid in de bebouwde naar 30 kilometer per uur 71 procent. Bij automobilisten slechts 39 procent.

Andere beleving gevaren

Ook de beleving van gevaren op een 50-kilometerweg loopt sterk uiteen. Een ruime meerderheid van de fietsers (71 procent) voelt zich veiliger op een weg waar 30 de limiet is, maar 67 procent van de autobestuurders denkt dat dit onzin in. En nog eens 56 procent van de automobilisten meent dat het verlagen van de maximumsnelheid geen zin heeft omdat weggebruikers zich er niet aan zullen houden. Bijna een derde deel (31 procent) verwacht overigens ook massale overtredingen. Fietsers kennen daarnaast veel meer waarde toe aan verkeersveiligheid dan automobilisten: 70 procent van de rijwielgebruikers hecht daar het meest aan tegen 37 procent van de autobestuurders.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen