FNV negeert smeekbedes: ook pontschippers staken dinsdag

De ingang van de IJtunnel vanaf het noorden.
De ingang van de IJtunnel vanaf het noorden.
Foto: Google Street View

Vakcentrale FNV is niet gezwicht voor de smeekbedes van Amsterdam en de IJmondgemeenten om de ponten niet geheel uit de vaart te halen tijdens de landelijke OV-staking op dinsdag 28 mei. De gemeente Velsen probeert nu in kort geding alsnog af te dwingen dat er een beperkte dienstregeling gevaren wordt. Amsterdam stelt beide buizen van de IJtunnel open voor fietsers; auto’s kunnen daar dan niet door.

Zaankanters kunnen op de (bom)fiets wel aan de overkant van het Noordzeekanaal komen door de (op onderstaande kaart rode) snelfietsroute naar Amsterdam te nemen en dan door de IJtunnel te gaan. Dat die opengaat voor langzaam verkeer is niet uniek: het gebeurde om dezelfde reden enkele malen in de negentiger jaren en voor het laatst in 2005. In 1997 was er een ongeluk te betreuren tussen een fietser en een automobilist en vandaar dat auto’s nu geweerd worden.

Een grappig detail is dat de tunnel die in 1968 geopend werd oorspronkelijk zou worden ingericht voor motorrijtuigen, fietsers en voetgangers. Uiteindelijk werd gekozen voor een variant uitsluitend voor motorrijtuigen en werd een oplossing voor voetgangers en fietsers op de lange baan geschoven. Tot op heden is het daar niet van gekomen. Voor voetgangers blijft de IJtunnel overigens ook komende dinsdag verboden terrein, uit veiligheidsoverwegingen. Voor hen is de tunnel alleen toegankeijk tijdens de Dam tot Damloop.

Pensioenleeftijd

De inzet van de komende staking is de eis van de vakbonden dat de pensioenleeftijd bevroren wordt op het huidige plafond. Sinds 1 januari is de AOW-leeftijd 66 jaar en vier maanden en dat wordt volgend jaar 66 jaar en acht maanden. In 2021 is 67 jaar de grens. In 2022 en de twee daarop volgende jaren wordt dat 67 jaar en drie maanden. Of de pensioenleeftijd daarna nog verder stijgt hangt af van de ontwikkeling van de gemiddelde levensverwachting. Bevriezing op het huidige niveau gaat volgens de regering miljarden kosten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen