Fataal ongeval scheepswerf Zaandam te wijten aan houtrot

Foto: Pixabay / Manfred Richter

Het risico op houtrot in scheepsmasten van de bruine vloot is nog altijd te groot. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van enkele ongelukken met verrotte houten masten, waaronder fatale ongevallen in Zaandam vorige maand en in Harlingen in 2016.

De bruine vloot is de traditionele zeilvloot met schepen uit de negentiende eeuw die varen voor de professionele passagiersvaart. De Onderzoeksraad deed eerder al diverse aanbevelingen die de veiligheid aan boord moeten verbeteren. Het ongeval in Zaandam was reden om opnieuw alarm te slaan: bij een inspectie op de werf brak tijdens het strijken van de mast de steng af en werd een medewerker dodelijk geraakt. Het bovenste deel van de mast bleek te zijn verzwakt door houtrot.

Meer verantwoordelijkheid nemen

De Vereniging voor Beroepschartervaart heeft inmiddels wel een platform opgericht voor de veiligheid aan boord. Toch vindt de Onderzoeksraad dat de betrokken partijen nog veel meer verantwoordelijkheid moeten nemen. De huidige wijze van inspectie biedt geen garantie dat de mast tot het einde van de geldigheidsduur van een keuringscertificaat veilig blijft, aldus de raad. Bij inspecties zou gebruik moeten worden gemaakt van technieken als röntgenscans, waarmee eventuele houtrot kan worden opgespoord die bij een louter visuele inspectie niet ontdekt wordt.

 

 

.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen