Gemeente een stuk wijzer dankzij intocht Sinterklaas

Foto: Sintstad Zaanstad

De zes maanden durende voorbereiding van de landelijke intocht van Sinterklaas in Zaandijk en Zaandam heeft de gemeente veel nieuwe inzichten opgeleverd waarmee ze in de toekomst haar voordeel kan doen. Zo is gebleken dat een vroege en snelle communicatie met inwoners over zaken die hen direct raken, zoals het afsluiten van een groot gebied voor auto’s, van doorslaggevend belang is voor het draagvlak.

Het staat in de evaluatie van de intocht die is opgesteld door een externe partij. De grondtoon daarvan is uitsluitend positief: Zaanstad heeft laten zien dat de gemeente en de inwoners de organisatie van een groot evenement aankunnen. De gemeente dacht daarbij ook te kunnen leunen op de ervaringen die zijn opgedaan met de Dam tot Damloop, maar dat bleek een misvatting. Een evenement dat door een externe partij wordt georganiseerd is niet te vergelijken met de krachtsinspanning die moet worden geleverd als de gemeente zelf de organisator is. Daarom liep de begeleiding van de vrijwilligers bijvoorbeeld niet zoals had gemoeten.

(Sociale) media

Communicatie blijkt een heet hangijzer bij een evenement dat inzet is van een felle maatschappelijke discussie, zoals in dit geval het uiterlijk en de aankleding van de Pieten. ‘In deze tijden van online communicatie moet je erg alert zijn op eventuele foutjes en misstappen. Dat vraagt een team dat snel kan reageren. Verder komen bij de intocht van Sinterklaas (en in de voorbereiding daarop) heel veel dingen samen die van invloed op elkaar zijn; sentimenten en geluiden uit het evenementengebied, discussies in de raad, voor en tegenstanders van Zwarte Piet die het evenement willen gebruiken voor hun eigen PR, de lokale en Nederlandse pers die graag (sensationele) verhalen wil plaatsen, sentimenten uit de rest van de gemeente, de communicatie-aanpak in samenwerking met de veiligheidspartners. Alles ligt onder een vergrootglas en alles kan – hoe klein en soms onbenullig ook – plotseling escaleren,’ aldus het evaluatieverslag.

Noordhollands Dagblad

Dat overigens tussen de regels door ook nog even meldt dat Zaanstad ervoor koos om met het Noordhollands Dagblad een een-tweetje aan te gaan over het nieuws rond de intocht: die krant kreeg alles als eerste te horen. De tevredenheid daarover is groot: ‘Dit heeft erg goed gewerkt, het NHD kreeg steeds vooraf informatie over de feitelijkheden rondom de intocht. Deze informatie is steeds met een speciaal logo in de krant vermeld. Dit gaf zichtbaarheid en duidelijkheid voorde lezers. Informatie over bijvoorbeeld de route, mobiliteit, evenementen kon men als eerste in het Noordhollands Dagblad lezen.’ Wij zijn wat minder opgetogen over deze afspraak.

Dialogen voor herhaling vatbaar

Een positief punt zijn de ervaringen met de dialogen en het debat over de ‘moderne’ Sinterklaasviering. Er is op een goede manier over dit lastige thema gesproken en er werd naar elkaar geluisterd. ‘Deze vorm van dialoog kan vaker ingezet worden in Zaanstad omdat met deze methodiek voor- en tegenstanders de gelegenheid krijgen om op een respectvolle manier met elkaar in gesprek te gaan.’ De gesprekken die zijn gevoerd met jeugd en jongeren en de combinatie jongeren en senioren zijn voor herhaling vatbaar.

Website blijft

De website Sintstad.Zaanstad.nl die speciaal voor de intocht werd ontwikkeld blijft bestaan: die kan de komende jaren gebruikt worden als overkoepelende website met alle informatie over de lokale intochten. Dat de intocht binnen het budget bleef was eerder al bekend geworden. En dan nog wat cijfers:

  • Bijna 30.000 bezoekers;
  • 1,8 miljoen televisiekijkers;
  • Vijf afleveringen van het Sinterklaasjournaal met Zaanstad erin;
  • Best bekeken eerste Sinterklaasjournaal ooit met 1,2 miljoen kijkers;
  • Elf sintcomités bij elkaar gebracht, waarvan negen hebben meegewerkt aan intocht;
  • 150 lokale pieten;
  • Honderden vlaggen en banners;
  • Vier kilometer hekken;
  • 120 wc’s;
  • Vier keer 2000 bewonersbrieven;
  • 60 vrijwilligers;
  • 26 sponsoren;
  • 1500 kilo strooigoed;
  • 350 deelnemers aan de Zaanse dialogen.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen