Contouren De Bannehoven steeds duidelijker zichtbaar

Foto: BPD-T&G / Heren 5 Architecten

De toekomstige woonwijk met maximaal 160 woningen op de plek waar eerder het gemeentehuis stond in Zaandijk krijgt zo’n 70 grondgebonden rijtjeshuizen die twee aan twee staan, net zoals de houtloodsen vroeger. In De Bannehoven komt plek voor twaalf zelfbouwwoningen, er zijn zeven beneden- en bovenwoningen ingepland en drie appartementengebouwen met circa vier, zes en zeven bouwlagen.

Er wordt vooralsnog vanuit gegaan dat alle rijtjes- en hoekwoningen tuinen krijgen op een parkeerdek op het binnenterrein, met parkeren op het maaiveld. Dat staat in het voorgestelde bestemmingsplan voor de nieuwe wijk, dat inmiddels naar de gemeenteraad is gestuurd. In de appartementengebouwen moeten in totaal rond 80 wooneenheden komen. De bewoners daarvan moeten hun auto’s kwijt in een halfverdiept parkeerhof.

Om doorstroming in Rooswijk te bevorderen komen er zo’n tien woningtypes, waarvan al bekend was dat 30 procent in de sociale huursector zal vallen. Die variatie moet verschillende doelgroepen aantrekken, zoals jongeren, senioren, alleenstaanden en gezinnen. Er komen ook woningen voor mensen met inwonende ouders en voor bewoners die aan huis willen werken. Het gaat om kleine huizen van zo’n 45 vierkante meter, middelgrote woningen van circa 85 vierkante meter en grote huizen met een oppervlakte tot rond 125 vierkante meter.

Grasdaken, groen en gasloos

Het betreft zowel huur als koop. De verkoop start vermoedelijk in de tweede helft van dit jaar. Als alles volgens planning verloopt, kan in het voorjaar van 2020 de eerste paal de grond in. Een jaar later – begin 2021 – worden de eerste woningen opgeleverd. Het plan is klimaatbestendig en duurzaam. Grasdaken en groen in de openbare ruimte gaan het rioolsysteem ontlasten tijdens hevige regenbuien en alle woningen worden gasloos.

Sociale huurappartementen

De sociale huurwoningen komen in het westelijke en middelste appartementengebouw. Op de eerste bouwlaag van het oostelijke appartementengebouw en in de beneden-bovenwoningen is ruimte voor starters. Vanaf de tweede bouwlaag betreft het oostelijke appartementengebouw koopappartementen in het midden- en dure segment. Voor de zelfbouw zijn specifieke regels opgesteld. Het doel voor de zelfbouw is om kopers maximale vrijheid binnenin te geven maar om aan de buitenkant in beeldkwaliteit en stijl aan te sluiten bij de rest van het project.

Autovrij

De nieuwe identiteit van het gebied wordt voor een belangrijk deel bepaald door de autovrije groene ruimten met woonpaden tussen de grondgebonden woningen. De veranda’s aan de woningen bevorderen het gebruik van de openbare ruimte aan de voorzijde van de woning. In dit groen wordt ruimte geboden aan een speelplek voor de kleinste kinderen. De groene tussenruimten zijn bereikbaar voor calamiteitenverkeer. Aan één zijde langs het doorgaande woonpad ligt een hoger deel met gras. Deze zone wordt ondergronds gestabiliseerd, zodat er incidenteel verkeer (zoals hulpdiensten, verhuiswagen en onderhoudsvoertuigen) overheen kan rijden. Eén van de woonpaden komt uit op een loopbrug naar het Elvis Presleypark,’ zo valt in het bestemmingsplan te lezen.

De bouwlocatie wordt sinds de sloop van het oude gemeentehuis gebruikt voor parkeren, groen en spelen.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen