Fietsersbond wil dat drempels Zaanweg weer verwijderd worden

Foto: Fietsersbond Zaanstreek

De Fietsersbond heeft nogal wat kritiek op de recente herinrichting van de Zaanweg tussen de Markt- en de Stationsstraat. De bond heeft de gemeente inmiddels verzocht om de nieuwe drempels weer weg te halen, omdat die lastig en gevaarlijk zijn voor fietsers en scootmobielen: ‘Toen wij er met een verkeerskundige van Zaanstad keken, passeerde er juist een scootmobiel. De rechterwielen over de weg, de linker over de drempel, waardoor het weinig scheelde of hij kantelde, met de bestuurder erbij,’ aldus de bond op haar website.

Als het de bedoeling is de snelheid op de Zaanweg eruit te halen zou een sinusdrempel aan het begin en einde volstaan, zo hard wordt daar niet gereden,’ schrijft de bond – een observatie die door veel regelmatige gebruikers van de weg langs de Zaan niet gedeeld wordt, gezien de reacties op de herinrichting op sociale media. De doorgang van exact vijf bakstenen breed naast de drempels is ‘in strijd met elk bestaand voorschrift met betrekking tot de breedte van fietsstroken’. ‘Driewielers, scootmobielen, fietsers met aanhang (kinderen!), bakfietsen en soortgelijke vervoermiddelen redden het niet met die vijf stenen en moeten een stuk van de drempel meenemen,’ zag de verkenner.

De aangebrachte middenheuvels die de oversteek naar de terrassen aan het water moeten faciliteren kunnen ook niet op de instemming van de Fietsersbond rekenen: de doorgangsruimte tussen de vluchtheuvels en het trottoir ‘is zo smal dat er geen auto samen met een fietser doorheen kan’. ‘Het resultaat is dat menig automobilist nog net voor een fietser het gat in duikt of dat een fietser een automobilist hijgend in de nek krijgt. Fietsers als ‘remvee’, een weinig ethisch concept, zeker als hier sprake is van een bus of vrachtwagen, die zich al moeizaam door het gat moet wringen,’ in de woorden van de belangenbehartigers van fietsende Zaankanters.

Onveilige kruising

De kruising met de Stationsstraat is er bovendien ook niet veiliger op geworden: komende vanuit de richting van de Zaanbrug hebben fietsers nu voorrang wanneer ze linksaf afslaan de Stationsstraat in en fietsers die vanuit de Stationsstraat richting de Marktstraat willen eveneens. Ook dat zint de bond niet. De herinrichting van de Zaanweg was nodig om het beeld van de straat aan te laten sluiten bij het 30-kilometerregime dat al eerder was ingevoerd. Over dat laatste is de Fietsersbond dan wel weer zeer te spreken.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen