Opinie: Niet de straten, maar de mensen zorgen voor onveiligheid

Foto: Michel Schermer

De Zaanweg in Wormerveer is de afgelopen week aangepakt om de inrichting beter te laten aansluiten op het 30-kilometerregime dat er al eerder was ingevoerd, en de klachten zijn niet van de lucht. De (bijna)-ongelukken evenmin: verkeersborden worden geramd simpelweg omdat ze er eerder nog niet stonden.

Een opmerkelijk aantal mensen zit in de maag met de nieuwe voorrangsregels op de kruising met de Stationsstraat, zo blijkt uit de reacties op een opgewekt stukje over een nieuwe verkeerssituatie en de aangepakte kade op de Facebookpagina Wormerveer. Borden, haaientanden en andere wegmarkeringen laten verkeersdeelnemers ontredderd achter: er is iets veranderd, maar wat nu? Er wordt ruzie gemaakt omdat de een zich volgens de oude situatie gedraagt en de ander de nieuwe in acht neemt. En het gekst van allemaal: toch duidelijk zichtbare palen worden aangereden en vervolgens is het de schuld van de palen – en van de gemeente, uiteraard –  dat nogal wat mensen kennelijk met oogkleppen op achter het stuur zitten.

Drempels

Fietsers zijn ontevreden over de twee drempels die zijn aangelegd, omdat de afstand tussen stoeprand en drempel te smal zou zijn. Automobilisten vinden de onderbroken drempels niet fijn en slalommen er tussendoor om de hobbels te ontwijken, wat niet tot een rustiger verkeersbeeld leidt. De onwennigheid is groot. ‘We gaan het zien’, is een opmerking die veel terugkomt en dat mogen we, gezien het lot van de palen, van harte hopen. Dat alle aanpassingen worden gedaan om ervoor te zorgen dat de terrassen die – tot volle tevredenheid van de meeste dorpsbewoners – langs de Zaan zijn aangelegd straks op een veilige manier bereikt kunnen bereiken, speelt in de overwegingen nauwelijks een rol. 

Aandacht, kennis en berusting

Dorpen als Wormerveer zijn eigenlijk niet berekend op het hedendaagse verkeer. Wormerveer kent twee parallelle wegen (langs de Zaan en de Wandelweg/Provincialeweg) die al alle auto’s en vrachtwagens die richting het noorden of het zuiden willen moeten verstouwen. Langs het water komen daar ook nog de (brom)fietsers bij. Dat allemaal in goede banen leiden vereist aandacht van verkeersdeelnemers, het respecteren van de regels zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is en niet te vergeten enige berusting: dit is de bebouwde kom, hier moet snelheid het afleggen tegen het samen delen van de schaarse ruimte.

Maximumsnelheid

Wij hebben ons wel eens afgevraagd hoe de wereld van vandaag eruit zou zien als op 1 november 1957, toen de  maximumsnelheid van 50 kilometer per uur werd ingesteld binnen de bebouwde kom, zou zijn gekozen voor 30. Dan waren generaties daarmee opgegroeid. En stel dat nu zou worden voorgesteld om die snelheid te verhogen naar 50. Was dan de wereld te klein of zagen we opgetogen gezichten? Wij vermoeden het eerste, maar horen het graag als u daar een andere kijk op heeft.

Optelsom

Wat betreft de kennis van de verkeersregels hebben we er een hard hoofd in. Wie is er immers niet van overtuigd dat het de ánderen zijn die wel wat bij te spijkeren hebben? Een online quiz van de ANWB bracht onlangs aan het licht dat een ontluisterend groot deel van de Nederlandse automobilisten niet op de hoogte is van recente wijzingen van verkeersregels en -borden. Wat fietsers betreft weten we uit eigen waarneming dat die in groten getale lak hebben aan welke regel dan ook. Het is een optelsom die maakt dat je straten kunt blijven herinrichten tot je een ons weegt, maar dat het er niet veiliger op zal worden.

Tot slot nog een idee: laat die scheve palen bij de kruising Zaanweg-Stationsstraat gewoon zo staan. Dan trekken ze waarschijnlijk meer aandacht.  

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen