De organisatie Burgerkracht Centraal, die overheden corrigeert die met onjuiste, verwarrdende of onbegrijpelijke webteksten komen had deze week Zaanstad op de korrel, maar heeft tevreden moeten constateren dat meteen actie is ondernomen nadat de gemeente publiekelijk aan de schandpaal was genageld.
Dit gebeurt bij gesjoemel met de Participatiewet!
Zoals in de gemeente Zaanstad #BKC0479 pic.twitter.com/dBGP5bHBNb— BurgerCentraal BurgerkrachtCentraal (@BurgerCentraal) February 25, 2019
Burgerkracht Centraal voerde onlangs in Zaanstad een nulmeting uit om de beoordelen hoe het staat met de informatieverstrekking aan de burger. Die bleek niet geheel op orde. Met de BKC-keuring online wordt concreet invulling gegeven aan de hoofddoelstelling van de organisatie: het aanmoedigen van gemeenten om de dienstverlening aan hun inwoners te verbeteren. De keuringen betreffen de online informatievoorziening. Ook de websites van eventuele samenwerkingsverbanden, de zoegenoemde Gemeenschappelijke Regelingen, worden aan een kritische blik onderworpen.
De gemeente Zaanstad is bereidwillig tot het verbeteren van haar website. Mooi, dat is elders nog wel eens heel anders. Graag leggen we het keuringsrapport voor in vol vertrouwen dat de gemeente er wat aan heeft. #BKC0479https://t.co/3A7vHjQ4UB
— BurgerCentraal BurgerkrachtCentraal (@BurgerCentraal) February 27, 2019
Met de nulmeting krijgt een website een eerste keuring. Later worden – al dan niet op verzoek – nog herkeuringen verricht om te kijken of de situatie verbeterd of zelfs verslechterd is.