Geen eigen initiatieven te verwachten rond beperking overlast Schiphol

De nieuwe terminal op Schiphol, die de International Architecture Award 2018 won.
De nieuwe terminal op Schiphol, die de International Architecture Award 2018 won.
Foto: Twitter / Estudio Lamela

Zaanstad zal niet zelf actie ondernemen in het Schiphol-dossier, maar doet haar zegje via de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) waarin gemeenten en provincies uit de omgeving van de luchthaven de standpunten bepalen die ze inbrengen bij de Omgevingsraad. Dat is in de ogen van wethouder Hans Krieger (VVD) voldoende om aan de zorgen van inwoners over geluidshinder en luchtvervuiling tegemoet te komen.

In een brief aan de raad over de uitvoering van een vorig jaar aangenomen motie over het beperken van de overlast van Schiphol en van het aantal nachtvluchten schrijft hij dat in de 150-dagen gesprekken met de stad duidelijk is gebleken dat inwoners hinder ondervinden van het vliegverkeer en dat zij verwachten dat de gemeente hier actie op onderneemt. ‘Met de standpuntbepaling van de BRS ten aanzien van de ontwikkelingen van Schiphol, die door Zaanstad wordt onderschreven, verwacht de gemeente hier invulling aan te kunnen geven.’

Die standpunten van de BRS zijn onder meer:

  • In de Luchtvaartnota moet het kabinet aangeven welke maatregelen – al dan niet in Europees verband – genomen moeten worden om de uitstoot van CO2 en stikstof door de luchtvaart te realiseren.
  • Onderzocht moet worden of op Schiphol de tarieven daarbij een grotere rol kunnen spelen. Ook het vervangen van het vliegtuig door de trein voor korte afstanden binnen Europa moet in dit kader worden onderzocht.
  • Het onderzoek van het Rijk naar een quick scan voor een luchthaven in zee wordt gesteund.
  • De Luchtvaartnota moet aandacht besteden aan het in 2017 door de GGD gestarte langlopende onderzoek naar de effecten van ultrafijnstof op de gezondheid van omwonenden van het vliegveld nadat in 2020 de eerste resultaten bekend worden.
  • Onderzocht moet worden in hoeverre real time metingen van geluid een bijdrage kunnen leveren aan het herstel van het vertrouwen van de omgeving in de resulaten van onderzoeken naar geluidshinder, die tot nu toe worden gedaan op basis van berekeningen.

  • De BTS onderschrijft de bevindingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die in haar rapport Veiligheid vliegverkeer luchthaven Schiphol constateert dat het ontwerp van de luchthaven en het systeem voor de afhandeling van vliegtuigen complex zijn en dat de grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer in zicht komen. Verdere groei kan niet veilig worden opgevangen met marginale aanpassingen. Er is een fundamentele discussie nodig over de toekomst van de luchtvaart in Nederland en de mogelijkheden en beperkingen van groei van Schiphol en dat vereist een integrale veiligheidsanalyse.
  • Er moet onderzoek komen naar de langetermijneffecten van de luchtvaart op Schiphol op de gezondheid. Het stopgezette onderzoek naar de gezondheidseffecten van Schiphol moet, onder aansturing van het RIVM en de betrokken GGD’s, worden hervat.
  • Het aantal nachtvluchten moet worden beperkt zonder dat de hubfunctie (overstappen op een andere vlucht zonder Schiphol te verlaten) in gevaar komt. Inzichtelijk moet worden gemaakt in hoeverre het verplaatsen van het nachtelijk verkeer naar elders of naar overdag mogelijk is. Zaanstad zal gezien de door de raad aangenomen motie daarbij aandringen op minder nachtvluchten: ‘Dit is de meest effectieve manier om in dit complexe proces onze stem te laten doorklinken.’

  • Inzicht is nodig in de effecten van een herindeling van het luchtruim waarbij de aan- en uitvliegroutes mogelijk anders komen te liggen. Dat kan invloed hebben op de ervaren hinder op de grond.
  • Er dient extra aandacht te komen voor hinderbeperkende of compenserende maatregelen voor die gebieden die door het toegenomen gebruik van vooral de secundaire Zwanenburg- en Aalsmeerbaan onevenredig nadeel ondervinden.
  • Het Schipholdossier vraagt om een nadrukkelijk regie vanuit het Rijk. Er dient een grondige evaluatie plaats te vinden van de werking van de Omgevingsraad Schiphol.

Wat ook duidelijk wordt uit de brief is dat momenteel met smart wordt gewacht op de Milieu Effect Rapportage Schiphol, zodat op grond van concrete gegevens verder kan worden gepraat. De huidige afspraken over de luchthaven lopen in 2020 af. De BRS wil pas besluiten nemen over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol als er duidelijkheid is over een aantal onderwerpen, onder meer over de uitstoot van CO2, fijnstof, geluid, veiligheid en nachtvluchten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen