Eind 2019 al begin gemaakt met aanbrengen van stil asfalt op de A8

Foto: Google Street View

De Werkgroep A8-Coenbrug heeft ‘een belangrijke slag binnengehaald’ nu Rijkswaterstaat heeft toegezegd al eind volgend jaar te zullen beginnen met het aanbrengen van stil asfalt op de A8, als onderdeel van het groot onderhoud aan de snelweg. Het gaat om de A8 West, tot aan het klaverblad.

In Nederland is dit dubbele zoab geen standaard wegdek, ‘maar kennelijk hebben alle inspanningen van de afgelopen drie jaar dit resultaat gebracht. Dat mag gevierd worden,’ aldus de actiegroep op zijn Facebookpagina. Dubbel zoab is een stuk stiller dan gewoon zeer open asfaltbeton. ‘Ten opzichte van het huidige versleten zoab zal de geluidsbeleving aanzienlijk verbeteren langs de gehele A8. Ter verduidelijking: drie decibel eraf staat gelijk aan een halvering van het verkeersaanbod, dus terug naar de niveaus van de jaren 70,’ aldus het bericht.

Binnenkort wordt ook meer bekend over de brug en mogelijk over een snelheidsverlaging naar 80 kilometer per uur, kondigt de werkgroep aan.

Antwoorden op vragen Rosa

Ondertussen heeft het college ook geantwoord op vragen van Rosa over de veiligheid van het viaduct bij de Coenbrug. Daarin staat dat Rijkswaterstaat op grond van reguliere inspecties van oordeel is dat daar geen constructieve gebreken zijn, wat niet voorkomt dat er kleine, soms zichtbare beschadigingen te zien zijn. Die zijn echter ‘niet van invloed op de stevigheid en veiligheid van de constructie’.

Betonschollen

De skatebaan, het gedeelte dat de Provincialeweg overspant en het gedeelte aan de overzijde van de Zaan worden dit najaar nog gecontroleerd op bijvoorbeeld de aanwezigheid van betonschollen. Die ontstaan meestal doordat tijdens de bouw het betondek over de wapening plaatselijk te dun is gestort. Na verloop van vele jaren ontstaan door het gebruik van de constructie zogenoemde microscheurtjes in het beton, waardoor condens kan binnendringen.

Dit heeft tot gevolg dat de wapening op een gegeven moment plaatselijk gaat roesten. Door de corrosie van de wapening wordt vervolgens de dekking er plaatselijk afgedrukt en dat zijn betonschollen. De dekking heeft op zichzelf geen constructieve waarde, maar dient om de wapening te beschermen tegen vocht.

Uitbreiding van AH veilig

Naar aanleiding van de nu onderweg zijnde uitbreiding van het filiaal van Albert Heijn onder het viaduct schrijft het college dat Rijkswaterstaat de afgelopen periode veelvuldig onderzoek heeft uitgevoerd naar de veiligheidssituatie op en rond de Coenbrug. ‘Tevens zijn in twee fases werkzaamheden uitgevoerd waarbij het loslatend spuitbeton is verwijderd. Na deze werkzaamheden is de situatie door Rijkswaterstaat bestempeld als veilig.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen