Fors hogere toeristenbelasting om bezoekers die geld spenderen te trekken

Foto: Pixabay

De effecten van de verhoging van de toeristenbelasting met 133 procent zijn niet onderzocht door de gemeente, maar ingeschat op basis van ‘trendgegevens’. Nu de Zaanstreek steeds meer in de belangstelling staat en er internationaal een groei van vier procent in de toeristische sector te zien is, wil Zaanstad aan de ene kant meeprofiteren maar aan de andere kant ‘Amsterdamse toestanden’ vermijden.

Dat blijkt uit antwoorden van het college op vragen van Democratisch Zaanstad. Het tarief gaat op 1 januari 2019 van drie naar zeven euro per persoon per nacht. Het beleid is erop gericht op bezoekers langer vast te houden in Zaanstad en daartoe wordt een actieplan Toerisme uitgewerkt.

Aansluiting bij Amsterdamse tarieven

Dat Zaanstad aansluiting zoekt bij Amsterdam wat de hoogte van de toeristenbelasting betreft belemmert de groei niet, maar zorgt er wel voor dat overlast voorkomen wordt, aldus het college. ‘Het is belangrijk dat Zaanstad ten opzichte van Amsterdam wel blijft delen in het kwalitatieve toerisme en zich met te lage tarieven niet uit deze kwalitatieve markt prijst. Het heffen van te lage tarieven trekt overlast aan.’

Het extra geld dat Zaanstad met de verhoging hoopt binnen te halen zal worden besteeds aan ‘het spreiden, reguleren en verbreden van het toeristische aanbod in heel Zaanstad, inclusief een goed horeca-aanbod en kwaliteitshotels’. Dat is een belangrijke ambitie voor deze bestuursperiode, omdat Zaanstad zo ook een aantrekkelijke stad voor de inwoners wordt.

Terugverdienvermogen investeringen

Die investeringen in het toeristische aanbod komen niet van de grond als de aantallen bezoekers het terugverdienvermogen niet waarborgen,’ schrijft het college. ‘Groei van het aantal bezoekers is verder belangrijk voor de stad en haar bewoners omdat daarmee de bestedingen aantrekken en daardoor de werkgelegenheid. In samenwerking met Amsterdam zetten wij in op een of meerdere vaste en herkenbare toeristische routes van Amsterdam naar Zaanstad, waarbij ook de Zaan als verbindingsader een belangrijke rol speelt.’

Bereikbaarheid aantrekkelijke gebieden

Aantrekkelijke gebieden zoals de Zaanbocht, het centrum van Zaandam, de Achtersluispolder en het Hembrugterrein moeten beter bereikbaar worden. Onderzocht wordt nog wel of Zaanstad vanaf 2020 over kan op gedifferentieerde tarieven voor verschillende wijken en types accommodatie.

Geen negatief imago

Het college is het niet met DZ eens dat de toeristenbelasting met een negatief imago kampt: ‘Toeristenbelasting bestaat al heel lang en wordt nagenoeg in elke stad en elk land geheven. De Gemeentewet maakt het mogelijk om toeristenbelasting te heffen voor het houden van verblijf van niet-inwoners. Bezoekers aan de gemeente betalen op deze manier mee aan het gebruik van de voorzieningen van de gemeente.’ En het aantal gemeenten dat de heffing incasseert stijgt: van 70 procent van alle gemeenten in 2005 naar 81 procent in 2018.

Dat dagjesmensen gratis van de Zaanse voorzieningen gebruikmaken maar het innen van de toeristenbelasting wordt overgelaten aan ondernemers in de verblijfsrecreatie (hotels, campings, jachthavens) is volgens het college niet bezwaarlijk: ‘Wij zien de heffing van toeristenbelasting niet als ‘afstraffing’ van het verblijfstoerisme.’ Wie in de gemeente overnacht maakt relatief intensiever gebruik van de voorzieningen van de gemeente. ‘De dagbezoekers aan Zaanstad komen veelal uit het buitenland en betalen dus toeristenbelasting in de stad waar ze verblijven. Juist daarom wil Zaanstad de dagbezoekers langer binden.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen