Gemeenten en andere wegbeheerders mogen vanaf 1 juli besluiten om op drukke fietspaden snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Die moeten daar dan wel een helm op, terwijl het vervoermiddel ooit bedoeld was voor mensen die geen helm konden of wilden dragen.
Alle wegbeheerders krijgen de mogelijkheid om met een verkeersbesluit te bepalen waar een onderbord komt waarmee de snorfietser naar de rijbaan wordt gedirigeerd. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kunnen bijzonder drukke fietspaden leiden tot onveilige situaties, door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsers of doordat mensen schrikken omdat ze te dicht op elkaar moeten rijden.
Bij het stoplicht antwoordde ze me dat het ze het nieuws nog niet had gehoord. Helmplicht okay, maar “ook van het fietspad af? Dan weet ik niet of ik ‘m wel zal houden” en ook “is best redelijk eigenlijk”. Hmm… @fietspadterug #snorfiets pic.twitter.com/P8HALEBEGk
— ReindeR Rustema (@rrustema) June 21, 2018
In het verkeersbesluit moet de wegbeheerder wel laten zien hoe de verschillende belangen zijn afgewogen: zonder duidelijke motivering heeft het besluit geen rechtskracht.
‘Onbegrijpelijk’
Volgens de RAI Vereniging is de beslissing ‘onbegrijpelijk’, omdat het wetenschappelijk bewezen zou zijn dat de verkeersveiligheid door de maatregel niet verbetert. Sterker nog: snorfietsers zouden door hun verbanning naar de rijbaan in groot gevaar worden gebracht. De beslissing van het ministerie is gebaseerd op een lobby van de vier grootste gemeenten: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Vanaf 1 juli mogen we snorfietsen op de rijbaan laten rijden, met een helm op. We gaan deze maatregel zo snel mogelijk invoeren, waarschijnlijk vanaf begin 2019. https://t.co/xSIyxpFtAy
— Gemeente Amsterdam (@AmsterdamNL) June 21, 2018
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid concludeerde na onderzoek dat het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan alleen zinvol is als de algemene snelheidslimiet wordt verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur, of als de snelheid van snorfietsen wordt verhoogd naar 50. De SWOV ziet in de elektrische fiets een goed alternatief voor mensen die zonder helm op 25 kilometer per uur willen rijden.