Jongeren fietsen zien geen been in wat verder fietsen voor een intercitystation

Komt deze geplande stalling er nog wel als het Cultuurcluster niet doorgaat?
Komt deze geplande stalling er nog wel als het Cultuurcluster niet doorgaat?
Foto: Nunc Architecten

Fietsenstallingen bij stations met een intercitysstatus in het centrum van (middel)grote steden zijn vooral bij jonge reizigers in trek, ook als die op een kortere afstand van hun huis een station hebben met minder treinen en voorzieningen. Verder fietsen scheelt vaak een extra overstap en dat wordt aantrekkelijker gevonden dan een korter ritje van en naar het station.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De intercitystationsstallingen raken ook (over)vol door tweede fietsen, die jonge, hoogopgeleide mensen gebruiken om het laatste stukje van een frequente route vanaf het station af te leggen. Vertaald naar Zaanstad betekent dit dat de druk op de stalling(en) bij het station in Zaandam naar verwachting alleen nog maar zal toenemen.

Wie met de fiets van en of naar het station reist is volgens het onderzoek bovengemiddeld vaak een jonge persoon die studeert of in loondienst werkt. De meeste gestalde fietsen (44 procent) worden gebruikt om van huis naar station te fietsen, maar veertien procent om van het eindstation naar een activiteit te fietsen. Zo’n tweede fiets staat gemiddeld vier keer zo lang achtereen in een stalling. Zodoende is een tweede fiets verantwoordelijk voor minimaal 45 procent van de stallingsdruk.

Oplossingen

De onderzoekers noemen het actiever weren van tweede fietsen uit stallingen een manier om de druk op de schaarse ruimte te verkleinen, bijvoorbeeld door dat te beprijzen. Maar ook het bieden van specifiek voor tweede fietsen bedoelde betaalbare parkeerplekken op grotere loopafstand van de perrons zou een oplossing kunnen zijn.

Pasjessysteem in Zaandam

De bewaakte fietsenstalling bij het station in Zaandam wordt momenteel verbouwd tot een onbemande voorziening die alleen nog met een pasje te gebruiken is. De eerste 24 uur wordt gratis, daarna kost de stalling 50 cent per dag. GroenLinks-raadslid Romkje Mathkor heeft er vragen over gesteld.

Wormerveer en Krommenie-Assendelft

Het regime dat in Zaandam gaat gelden is al in gebruik in de stalling bij het station in Wormerveer. In Krommenie-Assendelft zijn fietskluizen van de NS beschikbaar, die geschikt zijn voor alle reguliere fietsen maar niet voor motoren, bromfietsen en scooters. Voor de kluizen moet een abonnement worden afgesloten, dat 109 euro per jaar kost naast een eenmalige borg van 40 euro voor de kluissleutel.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen