Stoomsleper Johannes vanuit de Zaanstreek verkast naar Flevoland

Foto: Debinnenvaart.nl / Jasiu van Haarlem

De stoomsleper Johannes met bouwjaar 1908 is na 45 jaar haar thuisbasis in de Zaanstreek te hebben gehad naar het Mechanisch Erfgoed Centrum in Dronten gesleept door de iets jongere de Adelaar, uit 1925.

Het MEC hoopt voldoende fondsen aan te kunnen boren om het historische schip te kunnen restaureren, zodat het gauw weer op eigen kracht kan laten varen en er demonstraties mee kunnen worden geven. Dat gebeurt in samenwerking met de stichting Stoomsleepboot Johannes. In onderstaande tweet vindt u een video van het laatste deel van de tocht.

Gevarieerde museumcollectie

Het museum in Flevoland heeft een collectie met veel variatie: radio’s en tv’s maar ook veel oude gereedschappen, een groot aantal verbrandingsmotoren, stoomminiaturen en opengewerkte motoren, stoommachines en een mahoniehouten mijnenveger van 1942.

De Johannes werd op de werf Cäsar Wollheim in het Duitse Cosel – bij Breslau – gebouwd voor rekening van de Berliner Lloyd A.G.. Ze begon haar bestaan onder de naam Schill en werd ingezet in de havens van Hamburg en Stettin. Midden jaren 30 volgde een verbouwing en in het begin van de Tweede Wereldoorlog was ze actief als ijsbreker en sleper.

Sinds 1949 de Johannes

Op 18 maart 1945 werd de Schill getroffen bij een luchtaanval van de geallieerden en naar de Klahnwerf in Berlijn-Spandau gesleept. In 1946 voer de boot weer en in het voorjaar van 1949 werd ze herdoopt tot Johannes. Na verschillende taken en eigenaren werd de sleper in 1971 uit de vaart genomen en later verkocht aan Handelsonderneming A.C. Slooten in Wormer.

Na een bestaan als partyboot en een restauratie werd Johannes in 2015 eigendom van Zaandammer G. Kamstra.

De Adelaar

De Adelaar heeft als thuishaven Beverwijk. Zij werd gebouwd voor rekening van P. Boudewijns in Rotterdam bij de werf Hubertina v/h. W.H. Jacobs Machinefabriek in Haarlem en voer tot in de zestiger jaren als havensleepboot te Rotterdam.

Reacties