Raad van State staat weren van oude benzineauto’s uit stadsdelen toe

Er komen steeds meer milieuzones, zoals hier in Leiden.
Er komen steeds meer milieuzones, zoals hier in Leiden.
Foto: Wikimedia

De gemeente Rotterdam mag ook benzineauto’s van vóór juli 1992 weren uit het centrum van de stad. De Raad van State heeft beslist dat de gemeente de zogenoemde milieuzone volledig mag handhaven. In Zaanstad pleit de Partij voor de Dieren voor een soortgelijke maatregel.

Rotterdam stelde de milieuzone in 2015 in voor een groot aantal straten in het centrum en het noorden van de stad. Binnen die zone mogen geen dieselauto’s van vóór 2001 rijden en ook benzineauto’s van vóór juli 1992 mogen niet in dit gebied komen. Met de milieuzone wil de gemeente de luchtkwaliteit in het centrum verbeteren.

Juridisch gesteggel

Het onderwerp was lang inzet van juridisch gesteggel. Eind vorig jaar mochten de oude benzineauto’s weer overal komen nadat de gemeente voor de tweede keer is de gemeente door de rechter op de vingers was getikt over het verbod. Eerst stelde de rechtbank in Rotterdam de gemeente in het ongelijk, maar na die verloren rechtszaak kwam wethouder Pex Langenberg van Verkeer met een nieuw verkeersbesluit.

Rotterdammer Nico Meininger spande hierop een kort geding aan en kreeg gelijk, in een uitspraak die alleen over benzineauto’s en niet over diesels ging. De Raad van State heeft dat vonnis nu van tafel geveegd.

Sloopregeling

De milieuzone geldt voor iedereen: bewoners, ondernemers en bezoekers. Er is een Sloopregeling voor te oude auto’s van Rotterdammers. Via deze regeling stimuleert de gemeente bewoners om hun auto te laten slopen, door minstens 1000 euro subsidie te verstrekken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen