Alle ponten van het GVB komen onder verscherpt toezicht te staan na het ongeluk met het veer van Amsterdam-Noord naar Amsterdam-Centraal, waarbij gisteren dertien mensen lichtgewond raakten. De boot ramde met hoge snelheid de kade.
De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft besloten tot het verscherpt toezicht, dat ook geldt voor de pont Buitenhuizen en de Hempont. Wanneer iets niet deugt zal onmiddellijk worden ingegrepen.
Onderzoek havenmeester
De Amsterdamse havenmeester Marleen van de Kerkhof was eerder dit jaar al een onderzoek gestart naar de veiligheid van de ponten na zes aanvaringen in de afgelopen drie jaar. Op het Noordzeekanaal en het IJ zitten het scheepvaartverkeer en de veren elkaar soms lelijk in de weg.
Vanaf 2020 duurzaam naar de Happening! De Hempont wordt vervangen door een duurzame veerpon tdie 100 procent op elektriciteit vaart. @GemZaanstad @hembrugterrein @MRAsamenwerking pic.twitter.com/HHV7OoGOlB
— Hembrug Happening (@HmbrgHappening) January 24, 2018
Volgens de Maatschappij Voor Beter OV zijn de veerdiensten van het GVB niet veilig. ‘Omdat dit ongeval er eentje is in een langere reeks van incidenten, moet de slotsom luiden dat het GVB niet in staat is gebleken de veiligheid van zijn veerdiensten te waarborgen,’ aldus een bericht op de website.