Volgens de huidige planning is het project Guisweg medio 2027 zover dat de vervanging van de spoorwegovergang door een tunnel voor autoverkeer en eentje voor fietsers en voetgangers kan worden aanbesteed. Het hele project zou dan in het eerste kwartaal van 2031 moeten zijn afgerond.
Dat is iets later dan in de oorspronkelijke plannen staat en het is nu de vraag of de invoering van de PHS-dienstregeling (Programma Hoogfrequent Spoor) daarmee vertraging oploopt. De onderdoorgangen maken het mogelijk om meer treinen te laten rijden op de Zaanlijn, wat vanwege de veiligheid in de huidige situatie onmogelijk is. Goed nieuws is dat de kosten weliswaar oplopen, maar nog steeds binnen het vastgestelde budget blijven, schrijft het college aan de gemeenteraad.
Bij het project is ook het opheffen van de op- en afritten van de A8 in Koog aan de Zaan en de verplaatsing van de oprit in westelijke richting inbegrepen, naast de bestaande afrit richting het politiebureau in Zaandijk. Om te kijken of dat qua stikstofuitstoot haalbaar is wordt nu een zogenoemde ADC-natuurtoets gedaan: zijn er Alternatieven, is er een Dwingende reden van groot belang en is er Compensatie vooraf om schade die wordt veroorzaakt te beperken?. De Vereniging tot Ongeschonden Behoud van het Westzijderveld heeft al laten weten ar alle vertrouwen in te hebben dat deze toets Zaanstad zal dwingen om een ander pad in te slaan .