Eind dit jaar duidelijkheid over derde ontsluiting Westerwatering

De meest logische plek voor de extra weg.
De meest logische plek voor de extra weg.
Foto: Google Street View

De haalbaarheid van de zogenoemde derde ontsluiting van Westerwatering via een verbinding met de Provincialeweg ten oosten van het spoor wordt momenteel in kaart gebracht door onderzoeksbureau Arcadis. Dat is half maart gestart en er wordt door het college gemikt op een besluit eind dit jaar.

De derde ontsluiting en ‘overige oplossingsrichtingen’ voor een betere bereikbaarheid van Westerwatering worden getoetst op de technische, financiële en maatschappelijke haalbaarheid (draagvlak). Momenteel wordt gewerkt aan de probleemanalyse en het opzetten van het participatietraject met omwonenden, bestuurlijke betrokkenen zoals de Vervoerregio Amsterdam en de provincie en andere belanghebbenden in het gebied. Zo staan in juni en juli bijeenkomsten voor de buurt in de planning. Zo moet er een goed beeld ontstaan van de knelpunten, wensen en kansen die er zijn aan beide zijden van het spoor.

‘Op basis van alle opgehaalde input zal naast een derde ontsluiting een totaalbeeld van de oplossingsmogelijkheden in beeld gebracht worden,’ schrijft het college aan de gemeenteraad. Die heeft zelf gevraagd om het onderzoek, mede vanwege het uitblijven van een snelle permanente opening van busbrug De Binding tussen de Zaandamse wijk en Westerkoog.

Daarna worden één of meerdere oplossingsrichtingen nader uitgewerkt tot een voorkeursalternatief dat ter beoordeling aan de raad wordt voorgelegd. Het nu lopende onderzoek valt duurder uit dan verwacht, schrijft het college ook, maar dat heeft geen gevolgen voor de uitvoering.  Het is echter nog maar het begin van een traject dat Zaanstad sowieso een smak geld dreigt te gaan kosten: ‘Zoals u weet zal het uiteindelijke besluit met het voorkeursalternatief een stevige dekkingsvraag kunnen opleveren,’ heet dat in ambtelijke taal. ‘In de onderbouwing wordt daarom rekening gehouden met de integrale belangen van alle stakeholders (zoals de vervoerregio, de provincie, NS, ProRail) om tot een financieringsstrategie te kunnen komen in de volgende fase.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen