Oude plannen betere verbinding A8 – A9 uit de la getrokken

De Provincialeweg met daarnaast een halverdiepte 'snellere weg'?
De Provincialeweg met daarnaast een halverdiepte 'snellere weg'?
Foto: Provincie NH

De gevreesde Nul-plusvariant (maar dan niet op een verhoogde weg door Krommenie) is terug op de agenda nu de provincie aankondigt de aansluiting van verkeer op de A8 en A9 ‘robuust’ te willen aanpakken zonder de onbetaalbare verbindingsweg uit het Landschapsplan. Dat betekent óf ingrijpend sleutelen aan de N203 of een weg langs nieuwbouwwijk Kreekrijk, zonder de Stelling van Amsterdam te kruisen.

De ‘weg op poten’ boven de Provincialeweg had een aantal jaren geleden heel Krommenie op de achterste poten en wethouder Gerard Slegers benadrukt in een brief aan de gemeenteraad dat dit onzalige idee geen comeback zal maken. Hoe de N203 dan wel een hoofdrol kan krijgen in een betere verbinding tussen de twee snelwegen blijft vooralsnog onduidelijk. De weg tussen de A8 en de N203 buigt bij sportpark De Omzoom af naar de N203 en krijgt daar een aansluiting ten noorden van Krommenie. Bij deze oplossing ligt overigens de spoorlijn hinderlijk in de weg.

‘Het zicht op financiering van de verbinding A8 – A9 is eerder verder uit beeld geraakt dan dichterbij gekomen door de situatie bij het Rijk,’ schrijven Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten. In Den Haag ligt de focus nu op grote beheer- en onderhoudsopgaven in plaats van op nieuwbouwprojecten. ‘Ondertussen gaat de verstedelijking en autonome groei in heel Noord- Holland door en daarmee groeit het aantal vervoersbewegingen. Daarmee komt de gezonde leefomgeving rond de N203 en de doorstroming van het wegennet verder onder druk te staan met toenemende effecten op het gemeentelijk netwerk in de IJmond en de Zaanstreek. Dit effect breidt zich steeds verder uit over de hele provincie tot en met de regio Alkmaar.’

Twee mogelijkheden

Daarom zijn de twee eerder gesneuvelde alternatieven (de nummers twee en zeven uit een publicatie eind  2015) weer uit een la getrokken, hoewel ‘het huidige Landschapsplan in de tussentijd recht overeind blijft en vanuit bereikbaarheid, leefbaarheid en draagvlak gezien de beste oplossing is’. Het zijn de enige twee oplossingen die Werelderfgoed Stelling van Amsterdam ontzien en dus tot de mogelijkheden behoren buiten Unesco om.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen