Petitie om eindelijk uitstoot langs N203 Krommenie te meten

03 mrt , 11:28 Actueel
screenshot 20240303 111336
Google Street View
Voormalig raadslid van D66 Rob Karst heeft een petitie gelanceerd die de provincie oproept om een meetstation voor de luchtkwaliteit te faciliteren langs de N203 in Krommenie. Deze petitie wordt op 11 maart overhandigd aan Gedeputeerde Jeroen Olthof, als Karst inspreekt tijdens een vergadering in het provinciehuis. Zijn oproep is inmiddels 115 keer getekend, buiten steunbetuigingen via Facebook om.
De provincie wil in 2026 beginnen met de vervanging van de twee totaal versleten bruggen in de N203 tussen Wormerveer en Krommenie en inwoners van de beide dorpen - en zij niet alleen - vrezen een verkeersinfarct vanwege de tijdelijke hindernis in de doorgaande route. Een soort A7-scenario , maar dan op lokaal niveau. Daar wil Karst extra aandacht voor vragen. Momenteel zijn er dagelijks rond 42.000 autobewegingen over de N203 bij Krommenie. In de plannen wordt uitgegaan van een reductie tot tussen de 20.000 en 25.000, maar hoe wordt die bereikt? Borden op de A9?

Sowieso chaos

Ook wanneer een halvering van het autoverkeer lukt gedurende de werkzaamheden zal er dagelijks een grote chaos in en om Krommenie ontstaan, vreest Karst. Er zal veel sluipverkeer door het dorp gaan rijden en met name bewoners van de Rosariumlaan, Heiligeweg, Badhuislaan en Padlaan kunnen de borst nat maken. Voorzitter Johan Duineveld van de winkeliersvereniging Doka heeft al een brandbrief naar de provincie, Rijkswaterstaat en de gemeente gestuurd om de grote zorgen te delen. Hij wacht nog op anrwoord.
Een voor de hand liggende sluiproute vanuit Kennemerland richting de A8 is de Communicatieweg in Assendelft en het lijkt onvermijdelijk dat het ook daar een stuk drukker wordt. Karst ziet wel mogelijkheden om de overlast wat de verkleinen:
  • Venstertijden op de N203 tussen Uitgeest en restaurant De Krokodil. ’s Morgens richting Amsterdam van 06:00 uur tot 10:00 uur en ’s middags van 15:00 uur tot 19:00 uur in omgekeerde richting;
  • Dezelfde venstertijden op de Communicatieweg tussen bedrijventerrein De Trompet en de Noorderweg. ’s Morgens richting Assendelft, ’s middags richting Heemskerk.
  • Doorgaande routes door Krommenie onmogelijk maken, analoog aan de maatregelen die worden genomen tijdens het werk aan het viaduct in de A7 bij Purmerend.
Naast de (langdurige) tijdelijke overlast door de vervanging van de bruggen bij Krommenie is er ook een structureel probleem: de slechte luchtkwaliteit langs de N203 in met name Krommenie. Een groot aantal bewonersgroepen en ondernemers uit Krommenie, Assendelft en Wormerveer dringt aan op snelle ingrepen. De verbindingsweg tussen de A8 en de A9 die voor veel verlichting zou zorgen is verder en verder uit het zicht geraakt en ook al zou het geld er voor beschikbaar zijn, dan nog duurt het jaren voor de eerste auto's er overheen kunnen rijden. Intussen gaat het mis met de leefbaarheid in Zaanstad Noord.

Meetstation

Venstertijden in Assendelft, op verschillende tracés de maximumsnelheid verlagen en doorgaand vrachtverkeer uit Zaanstad Noord weren door trucks over de N246 naar Beverwijk te sturen lijkt te kunnen bijdragen aan minder hinder, maar een voorstel daartoe heeft geen bestuurlijke reactie uitgelokt van wie dan ook. Al sinds 2018 (toen hij nog raadslid was in Zaanstad) maakt Karst zich hard voor een meetstation ter hoogte van het Trias VMBO, om grip te krijgen die de werkelijke vervuiling in plaats van te moeten vertrouwen op een theoretisch meetmodel en Palmesbuisjes. De concentraties van fijnstof en stikstofdioxide worden helemaal niet gemeten. In Haarlem staat elf miljoen euro op de balans voor maatregelen om de luchtkwaliteit in Krommenie en Assendelft te verbeteren, maar de provincie toont geen daadkracht.