Zowel de Ondernemersvereniging Zaanstad Zuid als de plaatselijke afdeling van de Fietsersbond is tegen de aanleg van het Dam tot Damfietspad , blijkt uit een brief namens het bestuur van OVZZ. 'De OVZZ steunt deze investering zeker niet. Wij vinden dat een recreatief fietspad niet thuishoort in een industriegebied waar dit fietsverkeer de weg moet delen met (zwaar) bedrijfsmatig verkeer.'
Tijdens een recente technische sessie over het pad is volgens het schrijven de suggestie gewekt dat zowel de ondernemers als de Fietsersbond achter het plan zouden staan, Maar dat is onjuist. 'De Fietsersbond had ook een afgevaardigde gestuurd die aangaf dat de bond tegen de route is vanwege de menging met bedrijfsmatig verkeer.' De route gaat door de Achtersluispolder, waar tot 24.000 verkeersbewegingen per etmaal geteld zijn. Dr OVZZ verbaast zich er daarnaast over dat aan de Zaanse kant het ontwerp nog niet is uitgewerkt, maar er toch een besluit moet vallen over een investering van 4.492.000 euro en een voorinvestering van 70.000 euro. 'Voor een fietsroute waarvan voor het grootste deel nog niet is onderzocht of hij wel veilig kan worden gemaakt,' klinkt het ongeloof door in de brief aan de raad en het college.
De route over de drukke Sluispolderweg levert bovendien geen enkele tijdwinst op voor het fietsverkeer waar het pad voor bedoeld is, namelijk fietsers tussen de Dam in Zaandam en de Dam in Amsterdam. 'Het snelfietspad langs de Verlengde Stellingweg is exact even lang: 3,2 kilometer. Ook is aangegeven dat het snelfietspad voldoende capaciteit heeft om voor de verwachtte toename van fietsverkeer,' schrijft de OVZZ. 'Daarbij is ook aangegeven dat het Stadspark Noorder IJplas door dit nieuwe fietspad ontsloten wordt. Hiervoor geldt echter ook dat dit ook kan via het bestaande snelfietspad.'
Het bestuur van de OVZZ vraagt Zaanstad om de investering in de Dam tot Damroute af te blazen. 'Voor de ondernemers is het een no-go om recreatief fietsverkeer te mengen met bedrijfsmatig verkeer. Ons inziens kan binnen de beschikbare ruimte op de Sluispolderweg geen veilige oplossing worden gecreëerd om dit fietsverkeer over het industriegebied te laten rijden. Daarbij is het ook niet nodig omdat er een uitstekend en veilig alternatief is in de vorm van het snelfietspad.'