Brandbrief inwoners naar provincie over verbinding A8 – A9

Foto: Google Street View

Inwoners van Assendelft, Krommenie en Wormerveer hebben gezamenlijk een brief geschreven aan de partijen die onderhandelen over de vorming van een nieuw college van Gedeputeerde Staten om te inderstrepen hoe groot het belang is van een verbinding tussen de A9 en de A8. Met name vanwege de luchtkwaliteit in de drie dorpen, de gezondheidsschade en de overlast.

De provinciale wegen N203 en N246 en de Dorpsstraat, Communicatieweg en Noorderveenweg in Assendelft zijn notoire vervuilers. De N203 is de drukste provinciale weg van Noord Holland en de provincie verwacht een verdere toename van het verkeer met 20 procent tot 2030. De luchtkwaliteit voldoet niet aan de normen en metingen wijzen uit dat deze net zo slecht is als in de woonwijken rondom Tata Steel. Er wonen ongeveer 35.000 mensen rond de N203 en bij hen gaan meer dan 17.000 gezonde levensjaren verloren als gevolg van fijnstof, ultrafijnstof en geluidsoverlast, aldus de brandbrief.

Kinderen extra de dupe

‘Over de schadelijke effecten van ultrafijnstof wordt steeds meer bekend; het wordt in alle organen aangetroffen, waaronder de hersenen. In een recent onderzoek heeft de GGD de veilige grens voor scholen tot aan drukke wegen vastgesteld op minimaal 150 meter. Kinderen blijken extra gevoelig voor fijnstof. Van de acht scholen die vlakbij de N203 staan voldoet er geen enkele aan deze norm van de GGD. Trias VMBO staat letterlijk tegen de weg aan gebouwd. Deze school uit 2006 is onder het voorwendsel dat de N203 afgewaardeerd zou worden neergezet en had volgens de huidige normen nooit meer gebouwd mogen worden.’

WHO

De briefschrijvers roepen de provinciale politiek op om haar verantwoordelijkheid voor de gezondheid van de mensen in Krommenie en Assendelft te nemen. Ze halen de Wereldgezondheidsorganisatie WHO aan die schreef dat ‘de luchtvervuiling op het huidige niveau in Europese steden is verantwoordelijk is voor een aanzienlijk aantal  sterfgevallen, ziekenhuisopnames en de verergering van symptomen, vooral voor cardiorespiratoire aandoeningen’. Blootstelling aan de stoffen die dit veroorzaken valt grotendeels buiten de controle van individuen en ‘vereisen actie van overheidsinstanties op nationaal, regionaal en zelfs internationaal niveau’.

Veel obstakels

Maar ook verkeerstechnisch is er een probleem, aldus de brief, omdat er nu elf knelpunten in de N203 tussen de A8 en de A9 zitten. Dat zijn onder meer verkeerslichten, kruispunten en invoegstroken. ‘Daardoor zijn er vaak opstoppingen. Verkeer dat vaak stopt, optrekt en stilstaat zorgt voor meer milieuvervuiling en fijnstof. Zaanstad heeft voor Krommenie een nieuw verkeerscirculatieplan in de steigers staan. In de komende jaren staan ruim 5000 nieuwe woningen in dit gebied gepland. Verkeer wordt in het nieuwe plan om Krommenie heen geleid via de N203 en de N246. Dit verkeerscirculatieplan is echter geënt op de aanname dat de verbinding A8 – A9 gerealiseerd zal worden. Woningbouwplannen komen nu onder druk te staan.’

Muurvast

De leefbaarheid en veiligheid in Assendelft gaan steeds verder achteruit. Zodra er in onze provincie een file staat van noord naar zuid wordt al het verkeer over de N203 geleid. ‘Het voormalig hoofd Ruimtelijke Ordening van Alkmaar noemt het ontbreken van de verbinding tussen de A8 en de A9 zelfs ‘de missing link in het nationale wegenstelsel,’ zo schrijven de Zaankanters. ‘Diegenen die bekend zijn in het gebied proberen hun geluk door via de dorpskern van Assendelft te rijden. Hierdoor staat het gehele dorp soms urenlang muurvast. Men schat dat er nu dagelijks meer dan 12.000 auto’s door het dorp rijden. Door de realisatie van de nieuwe wijk Kreekrijk in Assendelft zal de verkeersdruk nog verder toenemen.’

Bypass

De bypass – ‘in de volksmond gekscherend de mini A8 – A9 genoemd’- die Zaanstad heeft bedacht om te proberen de Dorpsstraat te ontlasten vindt geen genade in de brief. ‘Deze nieuwe route komt langs de woningen van Saendelft en een groot sportcomplex te liggen, met behoud van de huidige route door het dorp. Dit heeft een grote aanzuigende werking op doorgaand (sluip)verkeer. Berekend is inmiddels al dat (mede door het stijgende aantal inwoners van Beverwijk en Heemskerk) het aantal auto’s door Assendelft zelfs kan gaan verdubbelen.’ Zaanstad kwam uit op bijna 22.000 voertuigen per etmaal.

N246

De N246 loopt vlak langs de bebouwde omgeving van Wormerveer en grenst direct aan het Natura 2000- en weidevogelgebied Guisveld. Ook daar gaat nog meer verkeer rijden. ‘De natuurwaarden op het Guisveld hollen zienderogen achteruit en het aantal weidevogels vermindert jaarlijks. Onbegrijpelijk is dat de toegestane snelheid van het autoverkeer op delen van de N246 100 kilometer per uur is,’ lezen we.

Rob Karst en Raymond Kolman tekenden het schrijven namens het Platform Krommenie, de Bewonersgroep Noorderveenweg Assendelft, de Bewonersgroep Militaireweg Krommenie, de Bewonersgroep Dorpsstraat Assendelft, de Werkgroep Agathebuurt Krommenie, de Winkeliersvereniging Doka Krommenie en een aantal verontruste inwoners van Krommenie, Assendelft en Wormerveer.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen