Scholen Kreekrijk tevreden met extra maatregelen voor verbetering verkeersveiligheid

Foto: Pixabay

Ouders en schoolbesturen maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in de omgeving van de scholen De Delta en Het Koraal in deelplan Kreekrijk in Saendelft vanwege het toenemende bouwverkeer, maar er lijken nu oplossingen in zicht.

De afgelopen jaren zijn al maatregelen genomen de verkeersveiligheid daar te verbeteren, maar volgens de scholen waren die niet voldoende om bouw- en schoolverkeer bij elkaar uit de buurt te houden. Er zijn al en worden nog aanvullende stappen genomen:

  • Tussen 07:45 en 09:00 uur wordt er niet gereden met vrachtwagens – dit was tussen 08:15 en 09:00 uur;
  • Een verbod voor vrachtverkeer tussen 14:00 en 15:15 uur;
  • Er worden elke dag tussen 11:30 en 15:45 uur verkeersregelaars ingezet indien er vrachtverkeer is, zodat toezicht gehouden wordt op de veiligheid van de schoolgaande kinderen;
  • De aanleg van de tweede bouwweg is vorige maand van start gegaan en de oplevering is voorzien in het eerste kwartaal van 2019. Na 30 april dit jaar kan het bouwverkeer worden gescheiden van het schoolgaand verkeer. Vanaf dat moment wordt de tweede bouwweg voorzien van stalen rijplaten. Eerder is vanwege de levertijd van het materiaal niet mogelijk. De inzet van verkeersregelaars en de venstertijden voor bouwverkeer zijn dan niet meer nodig;
  • In de schoolvakanties worden beide bouwwegen gebruikt als aanvoerroute;
  • Een deel van het bestaande fietspad en het gravidorpad (ook wel het Achterompad genoemd) is vorig jaar in de kerstvakantie een stukje verplaatst richting Saendelft;
  • Het geluidscherm tussen Saendelft en Kreekrijk wordt, met instemming van de bewoners, pas tijdens de meivakantie geplaatst. De afspraak was in eerste instantie februari;
  • Er is een tijdelijk parkeerterrein aangelegd zodat ouders niet meer over een deel van de bouwweg hoeven te rijden. De afwerkingvan het parkeerterrein (materiaal en verlichting) wordt nog verbeterd;
  • De gemeente gaat een sturende in plaats van een faciliterende rol vervullen om de verkeerssituatie te verbeteren;
  • Eventuele klachten worden door de gemeente direct opgepakt.

De gemeente heeft volgens het college ‘intensief overleg gevoerd met de ontwikkelaars, bouwers, bestuurders en directie van de twee scholen’ om tot oplossingen te komen. Daarbij speelden een aantal belangrijke gegevens en uitgangsunten mee:

  • De besturen van de scholenkoepels Zaan Primair en Agora zijn verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe IKC Kreekrijk (artist impression hierboven) en niet de gemeente;
  • De ontwikkelaars (VBM, Eigenhaard en Kennemerland Beheer BV) zijn verantwoordelijk voor het bouwen van de nieuwe woningen;
  • Bewoners van Saendelft hebben een overeenkomst met de ontwikkelaar en de gemeente waarin staat dat het geluidscherm tussen Saendelft en Kreekrijk geplaatst moet zijn voordat er gebouwd mag worden in Kreekrijk;
  • De ontwikkelaars en de gemeente willen de woningbouw gezien de grote woningbouwopgave van Zaanstad volgens planning opleveren;
  • De ontwikkelaars moeten de huidige toegangsweg nog omzetten in een definitieve ontsluitingsweg. De werkzaamheden aan deze toegangsweg worden zoveel mogelijk in de schoolvakanties gepland;
  • De huidige toegangsweg nabij de scholen is eigendom van de ontwikkelaars. De gemeente en ouders zijn te gast op deze bouwweg. Daarvoor is een gebruikersovereenkomst gesloten.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen