ProRail begint met de voorbereiding van grootschalige werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal. Om ruimte te maken voor het werkterrein sluit een aantal winkels in de westelijke reizigerstunnel medio deze maand.
Amsterdam CS staat aan de vooravond van een mega klus om in de toekomst meer treinen te kunnen verwerken en meer ruimte voor reizigers te creëren. Een van de onderdelen is het opknappen van de westelijke reizigerstunnel. ProRail deelt het werk op in fases. Aannemer BAM gaat nu de werk- en opslagruimte inrichten. Op 11 december start de volgende fase en gaan de centrumzijde van de westelijke reizigerstunnel en 4 tot en met 15 blijven wel bereikbaar vanaf de IJ-zijde.
Vanaf medio mei gaan Hema en Starbucks dicht om tijdens de werkzaamheden meer ruimte te creëren voor reizigers. Deze winkels verhuizen allebei naar een nieuwe locatie, respectievelijk in de IJ-hal en in de middentunnel van het station. Daarnaast gaan ook de Broodzaak, Kiosk, de GWK/Travelex pinautomaat en Zest aan de oostelijke kant van de tunnel dicht. Pas nadat alle werkzaamheden aan de sporen rond 2030 zijn afgerond komen de winkels helemaal vernieuwd terug.
Zeven jaar
ProRail gaat de steile hellingbaan verwijderen en vervangen door trappen en een roltrap. Er komen ook twee liften die de entree, de reizigerstunnel en het eerste perron met elkaar verbinden. Ook wordt de monumentale boogconstructie onder het eerste perron in ere hersteld; deze zit nu nog achter plaatwerk verstopt. De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal gewerkt. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling met ruim 8500 plekken bij.