Schiphol wil als beloning aantal vluchten kunnen verhogen

Foto: Pexels / Walter Sietinga

Schiphol wil niet dat het aantal vluchten verder krimpt dan 460.000 per jaar. Daar is de luchthaven mee akkoord voor dit en volgend jaar, maar daarna wil Schiphol nieuwe groei niet uitsluiten. Via beleid waarbij de overheid stuurt op milieubelasting moet dat mogelijk worden, staat in een zienswijze op de plannen voor krimp van de luchtvaart,

Het luchthavenbedrijf benadrukt het belang van de verbindingen met de rest van de wereld die Schiphol biedt. ‘Dat is van ongelooflijke waarde voor onze welvaart en ons welzijn.’ Maar Schiphol beseft ook dat de luchtvaart zorgt voor vervuiling en lawaai en zegt zich ‘onverminderd in te zetten’ voor ‘minder hinder en uitstoot’. Die beide belangen moeten in een nieuw systeem worden gevat, waaraan de politiek al tien jaar werkt.

Beloning

Om duidelijkheid te scheppen wil de vliegvelduitbater dat er snel aan een nieuw luchthavenverkeersbesluit zal worden gewerkt. Daarbij moet gestuurd worden op lawaai en uitstoot. De milieugrenzen moeten voor de luchtvaartsector duidelijk maken wat wel en niet kan. Maar er moet ook ruimte voor beloning zijn als de luchtvaart binnen de gestelde grenzen blijft, stelt Schiphol in de zienswijze. Daarmee wordt de deur voor toekomstige groei geopend. Verder moet de overheid innovaties die voor minder hinder en uitstoot zorgen stimuleren.

Vorig jaar juni kondigde het kabinet aan dat Schiphol structureel moest krimpen naar 440.000 vluchten per jaar. Dat zou al eind dit jaar moeten ingaan. Later kwam daar een tussenstap van 460.000 vluchten per jaar bij. KLM sprak ook al zijn zorgen uit over de krimpplannen en stelt dat het bedrijf 30 bestemmingen moet laten vallen als dieĀ  doorgaan. Dat kan ook weer leiden tot minder bezetting van de trans-Atlantische vluchten. Als het aantal vluchten boven de 470.000 per jaar zou blijven, zouden de gevolgen voor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij beperkt blijven.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen