Parkeren in binnensteden steeds meer ontmoedigd door prijs

Foto: Pxfuel / CC0

Parkeren in binnensteden is dit jaar flink duurder geworden, melden de websites centrumparkeren.nl en parkerenindestad.nl na het inventariseren van de parkeerprijzen in steden. De gemiddelde stijging sinds 2018 in 22 grotere steden was ruim 29 procent. In Hilversum en Hengelo (1,90 per uur) is de prijs niet omhoog gegaan. Zaanstad viel buiten de inventarisatie.

Amsterdam is ook in 2023 de duurste stad. Het tarief voor straatparkeren is 7,50 euro per uur, net als vorig jaar. Opvallend is dat de tarieven van parkeergarages in Amsterdam wel enorm zijn gestegen. Enkele garages zijn afgelopen jaar in prijs verdubbeld en in een aantal is inmiddels het tarief van een tientje per uur bereikt.

 

De gemeente Utrecht heeft dit jaar de dubieuze tweede plaats behaald met een uurtarief van 6,64, net voor Den Haag 6,50 euro. Utrecht voerde een prijsstijging door van maar liefst dertien procent en Den Haag van ruim acht procent. In Den Haag is vooral de toename ten opzichte van 2018 extreem. Een stijging in vijf jaar tijd van maar liefst 141 procent.

Haarlem

Haarlem haalde dit jaar de vierde plek. De parkeerdruk in Haarlem is al jaren hoog en de tarieven zijn flink aan de prijs. De gemeente is voornemens het parkeerbeleid de komende tijd verder uit te breiden. In 2024 zal in maar liefst elf nieuwe wijken betaald parkeren wordt ingevoerd. Rotterdam blijft op de vijfde plek steken. Het tarief werd in Rotterdam centrum verhoogd van 4,26 naar 5,52 euro. Een stijging van bijna 30 procent. Ook zijn de parkeertijden in veel stadsdelen verlengd tot 23:00 uur en is op veel plekken op zondag betaald parkeren ingevoerd.

Dagkaarten

Een aantal steden pakt het anders aan. Op straat parkeren wordt flink ontmoedigd door ‘verplichte’ dure dagkaarten in te voeren. Gemeenten noemen dit schriktarieven: parkeren op straat is vooral bedoeld voor bewoners en hun bezoekers. In onder andere Amstelveen, Alkmaar, Delft, Dordrecht, Deventer, Leiden, Tilburg, is het dus opletten waar geparkeerd wordt.

 

Oprichter Holger van Es van de onafhankelijke parkeeradvies website parkerenindestad.nl ziet een duidelijke tendens. ‘Gemeentes proberen auto’s te weren uit het centrum van de stad. Steeds meer steden openen mobiliteitshubs net buiten de stad. Een soort uitgebreide P+R. U parkeert hier en kunt ervoor kiezen verder te reizen met het openbaar vervoer of bijvoorbeeld met een (elektrische) deelfiets, step of deelscooter.’

Dat ziet ook Zaanstad op termijn voor zich als de ideale oplossing voor het tekort aan ruimte voor stilstaande auto’s. Gemiddeld kost zo’n dagkaart in Nederland nu 23,20. De parkeertarieven in Zaandam vindt u hier. Buiten het stadscentrum en de schil daar omheen zijn er nog geen zones met betaald parkeren in onze gemeente.

https://twitter.com/sonjapuhldiehle/status/1612470371021688833

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen