Capaciteitsproblemen in meldkamer politie raken de burger niet

15 feb 2018, 10:57 Actueel
meldkamer
Wikimedia
Het ‘nijpende’ personeelstekort in de meldkamer van de politie in Zaandam leidt niet tot problemen voor burgers. Voor de politie is het probleem dat met een bezetting die is afgestemd op een enkele meldkamer, er nu nog drie moeten worden bemenst.
De veiligheid is niet in het geding. Maar tot de samenvoeging van de huidige meldkamers in Alkmaar, Haarlem en Zaandam een feit is, blijft extra capaciteit nodig om de diensten op die drie locaties rond te krijgen aangezien de formatie al is ingericht voor de toekomstige centrale meldkamer in Haarlem. ‘Met name in de zomerperiode en rond de feestdagen lukt het zelfs nauwelijks om de diensten volledig rond te krijgen. In die zin is de situatie echt nijpend,’ schrijven B&W in antwoord op vragen van de raadsleden Roland van Braam (SP) en Romkje Mathkor (GroenLinks).

Update C2000

Haarlem’ moet uiterlijk 1 juli in gebruik worden genomen, maar met name de ICT is tot nu toe een obstakel gebleken. Zo stond de oplevering van het vernieuwde l andelijke communicatienetwerk C2000 voor de zomer van 2017 gepland, maar bleek die inschatting al te optimistisch. Deze maand wordt duidelijk wanneer het systeem dan wel klaar is voor ingebruikname, maar dat zal volgens het college niet voor 1 juli zijn.

Witte kolom ligt dwars

In de centrale meldkamer in de provinciehoofdstad worden die van de politie, de brandweer en de ambulancedienst en van d e veiligheidsregio’s Kennemerland, Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland samengevoegd. Die fusie verloopt niet soepel: de multi-intake blijft een discussiepunt. De ‘witte kolom’ - Ambulancezorg Nederland en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport – ligt dwars.
[embed][/embed]

Tweet not found

The embedded tweet could not be found…

Als burgers nu 112 bellen wordt hen gevraagd welke hulpdienst ze willen spreken: ‘Wie wilt u spreken?’ Met multi-intake wordt beoogd de burger zo goed en snel mogelijk in het eerste contact te helpen
en luidt de vraag
‘Wat kan ik voor u doen?’
Dat ziet de witte kolom niet als een verbetering: die wil
dat bij een 112-melding de voorvraag wordt gesteld of de beller de politie, brandweer of ambulance wil spreken.
Is dat laatste het geval, dan
kan
meteen
medische zorg worden opgestart.

Onderzoek?

Er ligt nu een voorstel om vanuit het perspectief van de burger te onderzoeken of er ook andere informatie- en communicatievormen mogelijk zijn, waardoor de burger in het eerste contact wordt geholpen,’ meldt het college ook nog ietwat raadselachtig.