De besturen van Agora en Zaan Primair werpen de suggestie dat zij niets hebben gedaan om de huidige problemen die ontstaan door het lerarentekort tijdig in goede banen te leiden, verre van zich. Het onderwijsveld doet wat het kan, maar kan nieuwe aanwas nu eenmaal niet aan de oren naar de Pabo’s sleuren. In een brief aan de gemeenteraad, die de problemen onlangs kort de revue liet passeren in de rondvraag na interventie van de PvdA, stellen de besturen van de twee koepels voor het basisonderwijs dat de kern van het probleem is dat in de afgelopen jaren de jaarlijkse uitstroom van de Pabo's in Nederland is teruggelopen van 6000 naar 3000 afgestudeerde leerkrachten.
[embed][/embed]
De landelijke vervangingsvraag is dit jaar 5700 voltijdsbanen en zwakt in de komende jaren af tot 4800 in 2023. Voor de regio Noord-Holland Zuid (exclusief Amsterdam) is de onvervulde vraag dit jaar 79 fulltimers. Dit gat tussen vraag en aanbod wordt de komende jaren steeds groter: 138 onvervulde fulltime vacatures in 2019, 186 in 2020, 213 in 2021, 220 in 2022 en tenslotte 257 in 2023.
Wilhelmus
‘Hoewel er landelijk over het probleem wordt gesproken is er nog geen Deltaplan in de maak en zie we in het kabinetsakkoord in de paragraaf Onderwijs wel aandacht voor het Wilhelmus maar niet voor het lerarentekort,’ schrijven de besturen van Zaan Primair en Agora met enig sarcasme.
‘De Zaanse schoolbesturen voelen en nemen nadrukkelijk als werkgevers verantwoordelijkheid voor de aanpak van het lerarentekort. Wij hebben begeleidings- en coaching trajecten voor Pabo- en universitaire Pabo-stagiaires alsmede voor startende leerkrachten. Doel hiervan is deze mensen te behouden voor ons onderwijs en de uitval dan wel uitstroom te minimaliseren.’
Pensionering
Bovendien, zo schrijven ze, is het een misvatting dat leerkrachten die met pensioen gaan worden afgeschreven voor invalbeurten bij bijvoorbeeld ziekte: ‘Dat is al jaren de standaardvraag bij pensionering van onze vakbekwame leerkrachten.’
De Zaanse schoolbesturen nemen hun verantwoordelijkheid voor de continuiteit van kwalitatief goed onderwijs in de Zaanstreek serieus. ‘Maar we kunnen dit alleen waarmaken als overheden adequate randvoorwaarden helpen realiseren. Zoals middelen om concurrerende salarissen te betalen. Of een aantrekkelijk woonklimaat. Of zorg om de vorming van toekomstige inwoners.’
[embed][/embed]
Ze zijn van mening dat schoolbesturen en gemeente samen actie moeten ondernemen, ‘vooral omdat we de ook de nieuwe generatie Zaankanters een goede voorbereiding op deelname aan de samenleving willen geven.’