Schiphol sorteert voor op opnieuw problematische vakanties

Foto: Flickr / Chen Zhao

Reisorganisaties zijn boos dat er volgens Schiphol-topman Ruud Sondag in de drukke meivakantie en zomer mogelijk toch weer beperkingen nodig zijn voor het aantal reizigers. Branchevereniging ANVR noemt de uitlatingen van Sondag ‘onacceptabel’.

Het lijkt erop dat Schiphol ‘zijn straat probeert schoon te vegen’ door de verantwoordelijkheid af te schuiven op de afhandelbedrijven, zei een woordvoerster.  Sondag zei in een interview met Het Financieele Dagblad dat de afhandelbedrijven, die worden ingehuurd door de luchtvaartmaatschappijen en dus niet door Schiphol zelf nog steeds honderden mensen tekort komen. Als ze dat probleem niet binnen enkele weken hebben opgelost, zal de luchthaven volgens hem opnieuw moeten ingrijpen. ‘Het kan niet zo zijn dat we nu elkaar de schuld gaan geven,’ reageert een woordvoerster van de ANVR.

Chaos

‘Het lijkt erop dat Schiphol het nu op de afhandelaars gooit om dan straks te zeggen: wij hebben alles wel op orde.’ Deze ‘afschuifpolitiek’ vindt ze ‘niet netjes naar de reizigers toe’. Die zouden er alleen maar door in verwarring raken. Vorig jaar was er veel chaos op Schiphol met lange rijen, annuleringen en passagiers die hun vluchten misten.

Veranderde boodschap

De toon van Sondags nieuwe boodschap wijkt sterk af van die waarmee de Schiphol-baas vorige maand nog kwam. Half januari zei hij namelijk nog dat de limiet op het aantal reizigers dat dagelijks vanaf de luchthaven mag vertrekken na maart komt te vervallen. ‘Dat is nog maar een paar weken geleden,’ benadrukt de zegsvrouw van de ANVR, waarbij grote reisconcerns als TUI, Sunweb en Corendon zijn aangesloten.

Geen optie

De reisbranche heeft vrijwel continu contact met Schiphol over dit onderwerp. In die gesprekken zal de ANVR haar mening over de nieuwe uitlatingen van Sondag ook laten horen. Net als vorig jaar allemaal vluchten eruit laten halen vinden de reisorganisaties voor de komende vakantieperiodes geen optie. ‘Niet na alle plannen die er zijn gemaakt, alle beloftes en alle harde woorden van Schiphol zelf.’ Een woordvoerder van Schiphol geeft aan dat er ‘geen sprake is van afschuiven’. Het zou gaan om iets dat de partijen samen moeten oplossen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen