Een 82-jarige inwoner van Wormerveer vraagt het gemeentebestuur - per e-mail - hoe woningzoekenden zonder digitale middelen of vaardigheden nog aan woonruimte moeten komen als ze minimaal vier keer per maand via internet op het aanbod van WoningNet en Woonmatch moeten reageren om geen inschrijfpunten verliezen. Dat systeem gaat 16 januari in .
De bezorgde burger ziet overal in de samenleving de digitalisering de overhand nemen en vreest dat beleidsmakers geen oog meer hebben voor mensen die op dat gebied de boot missen. Het gaat dan wel om anderhalf miljoen Nederlanders, aldus het schrijven, en wellicht worden dat er nog meer omdat burgers vanwege de toenemende (energie)armoede hun abonnementen zullen moeten opzeggen. De dwang van de technologie doet de bejaarde Wormerveerder denken aan het boek 1984 George Orwell, die er een indringende waarschuwing mee liet horen tegen totalitaire systemen.
Op het persoonlijke vlak heeft de inwoner ook vragen. Na 38 jaar huren in een complex zonder lift is er geen uitzicht op een woning mét zo'n voorziening, die wel steeds noodzakelijker wordt. Eerst woningcorporatie ZVH en vervolgens WormerWonen hebben geweigerd om een lift te installeren in het steeds verder vergrijzende complex, aldus de e-mail. De bewoner meent dat ook daarvoor meer aandacht moet zijn, met in het achterhoofd dat dorpelingen er vaak aan hechten om in hun vertrouwde omgeving te blijven. 'Waarom is men om punten te verzamelen verplicht woningen in andere dorpen aan te klikken, hoewel men geboren en getogen is in Wormerveer?'