Bureau Discriminatiezaken brengt werk onder de aandacht

Foto: Flickr / Marco Verch Professional Photographer

Het Bureau Discriminatiezaken Zaanstreek – Waterland start deze maand met een uitgebreide postercampagne om de meldingsbereidheid van discriminatie te vergroten. Nog geen tien procent van de mensen die daarmee te maken krijgt meldt dit, zo blijkt uit meerdere onderzoeken.

Alle discriminatiebureaus van de eenheid Noord-Holland lanceren dit jaar de online campagne #Wijstaannaastje. Het doel daarvan is om zowel de naamsbekendheid van de voorzieningen als de meldingsbereidheid van ongelijke behandeling te vergroten. Vanaf week 50 voegt het bureau Zaanstreek – Waterland aan de online uitingen een campagne toe met posters in de hele regio.

 

In de laatste weken van dit jaar zijn in 150 openbare gebouwen in de regio twee verschillende beelden te zien en in de eerste week van 2023 zijn de abri’s in zeven gemeenten een week lang gevuld met 172 grote posters. De ruim 300 posters bevatten een QR-code die naar de website www.wijstaannaastje.nl leidt. Daar kunnen mensen ervaringsverhalen lezen van medewerkers en kan discriminatie worden gemeld.

Geen uitzondering

Ondertussen loopt ook de online campagne door. Iedere week komt er op de digitale kanalen van de Bureaus Discriminatiezaken Kennemerland, Noord-Holland Noord en Zaanstreek – Waterland een foto of quote te staan met de hashtag #wijstaannaastje. In de begeleidende teksten wordt verwezen naar wijstaannaastje.nl. Ruim één op de tien inwoners van Nederland van vijftien jaar of ouder zei in 2021 zich in de voorafgaande twaalf maanden gediscrimineerd gevoeld te hebben. Dat zijn omgerekend ruim 1,6 miljoen mensen.

Luisterend oor en advies

‘Discriminatie en alledaags racisme kunnen leiden tot stress, ziekte, verstoorde verhoudingen en/of geweld. Erover praten vraagt om een veilige omgeving. Een omgeving waar je wordt gezien, gehoord en begrepen. Bij het Bureau Discriminatiezaken kan iedereen kosteloos terecht voor steun en advies bij discriminatie of ongelijke behandeling,’ schrijft het bureau. ‘Wij bieden een luisterend oor, geven advies en helpen graag met het uitzetten van concrete acties. Ook als mensen vragen hebben of niet zeker weten of er sprake is van discriminatie kunnen ze bij ons terecht. In alle gevallen behandelen we klachten vertrouwelijk en indien gewenst anoniem.’

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen