GroenLinks en PvdA zetten overlast Schiphol op raadsagenda

Foto: Hippopx / CC0

De PvdA en GroenLinks vinden dat een reductie van 60.000 Schiphol-vluchten per jaar niet voldoende is om de overlast voor omwonenden te beperken en het effect op de klimaatverandering te verkleinen. Ook vinden ze dat Zaanstad landelijk nog niet voldoende erkend wordt als één van de gemeenten met de meeste overlast van de luchthaven.

‘De overlast die Schiphol veroorzaakt lijkt steeds meer omwonenden te treffen. Ook in Zaanstad neemt het aantal klachten significant toe,’ schrijven de partijen in een agenda-initiatief. De klachten hebben voornamelijk betrekking op geluidsoverlast, zowel overdag als in de nacht. ‘Met name in Assendelft en Krommenie is de overlast enorm, maar ook in andere delen van onze stad wordt steeds meer overlast ervaren. Van de respondenten van de Zaanpeiling 2018 gaf zeventien procent aan de meeste geluidshinder door vliegtuigen te ervaren.

Percentage inwoners dat ernstige hinder ondervindt door lawaai (Zaanpeiling 2013 tot en met 2018.

 

Geluidsoverlast kan niet alleen leiden tot (mentale) gezondheidsklachten, slaapstoornissen, stress en frustratie, ook economisch kan het grote gevolgen hebben. Huizen kunnen in waarde dalen naarmate er meer en lager over het huis wordt gevlogen. In de Environmental Noise Guidelines for the European Region, opgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie WHO zijn richtlijnen voor geluid van onder andere de luchtvaart opgenomen. Daarin wordt de aanbeveling gedaan om het geluidsniveau door vliegverkeer overdag te reduceren tot 45 Db en 40 Db ’s nachts, aldus het initiatief.

Metingen en meldingen

‘De metingen die bewoners zelf kunnen doen door middel van bijvoorbeeld de Explane App wijzen uit dat overal in Zaanstad dat niveau met grote regelmaat wordt overschreden. Op vliegherrie.nl kunnen mensen melding maken van de overlast. Deze site bestaat nu ruim een jaar en heeft al ruim 164.000 meldingen ontvangen, vele ook vanuit onze gemeente. Naast geluidsoverlast veroorzaken stijgende en dalende vliegtuigen meer gezondheidsklachten.’

 

Onlangs bleek uit een publicatie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu dat hogere concentraties ultrafijnstof die vliegtuigen uitstoten effect kunnen hebben op de gezondheid van de omwonenden van Schiphol. Zo hebben mensen die in de buurt van Schiphol wonen een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.Ook is er indicatief bewijs dat blootstelling aan ultrafijnstof door vliegverkeer tijdens de zwangerschap nadelige invloed heeft op de geboorte-uitkomsten.

Klimaat

En dan is er nog de enorme impact die de luchtvaart heeft op de klimaatverandering. ‘Het is de meest vervuilende vorm van transport. Een retour Londen – New York stoot per passagier net zoveel CO2 uit als de gemiddelde inwoner van Burundi of Paraguay in een jaar. Terwijl de CO2-emissies in veel andere sectoren beginnen af te nemen, zijn die in de luchtvaart flink gegroeid,’ houden de raadsleden Natascha Stroo (GL) en Hans Stokebrand (PvdA) hun collega’s voor.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen